ΣΤΗΝ ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΧΩΡΩΝ ΘΕΑΣΗΣ ΚΑΙ ΑΚΡΟΑΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΤΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ «ΔΙΑΖΩΜΑ»

Στην πρωτοποριακή απόφαση της σύστασης του σωματείου «Διάζωμα» το οποίο ασχολείται με την προστασία και ανάδειξη των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης της χώρας μας, προέβη πριν από τέσσερα χρόνια ο πρώην υπουργός Πολιτισμού κ. Σταύρος Μπένος. Ασκώντας υπουργικά καθήκοντα «συνειδητοποίησα ότι παρά τη μεγάλη αξιοσύνη και αφοσίωση στην προστασία και ανάδειξη των μνημείων μας των αρχαιολόγων μας, οι δυνατότητες του κράτους είναι πεπερασμένες και οι δυνάμεις του πολύ μικρές για να αντιμετωπίσουν με ένα τρόπο αποτελεσματικό τη φροντίδα των μνημείων της χώρας μας», υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Μπένος. Και προσθέτει ότι «οι σεισμοί της Καλαμάτας με δίδαξαν ότι η απεραντοσύνη ευρίσκεται στις δυνάμεις της ψυχής και του εθελοντισμού». Μέσα από το Διάζωμα αθροίζονται καθημερινά ολοένα και περισσότερες δυνάμεις προσφοράς και εθελοντισμού με αποκλειστικό στόχο να βγουν στο φως με τη λάμψη και το συμβολισμό τους όλοι οι αρχαίοι ελληνικοί χώροι. Έτσι δεν θα πρέπει να προκαλεί εντύπωση γιατί όπως επισημαίνει εμφανώς ενθουσιασμένος «τα αποτελέσματα δεν είναι απλώς θετικά, είναι απρόσμενα, είναι εντυπωσιακά». Του λόγου το αληθές επιβεβαιώνεται από τις εργασίες που ήδη υλοποιούνται σε όλες τις φάσεις του «αρχαιολογικού έργου» (από γεωφυσικές έρευνες έως εργασίες αποκατάστασης) σε περίπου πενήντα αρχαία θέατρα, όταν σε όλο των 37 ετών μεταπολιτευτικό κύκλο το υπουργείο Πολιτισμού ασχολήθηκε με περίπου είκοσι.

Κύρια αποστολή του Διαζώματος έχει τεθεί η επαφή της αρχαιολογικής κοινότητας με τους πολίτες της χώρας. Έτσι επιτυγχάνεται ο μέγας στόχος της «κοινωνικοποίησης» των μνημείων με την ένταξή τους δηλαδή στην καθημερινότητα των πολιτών. Παραλλήλως, «μέσα από τη δράση «ΥΙΟΘΕΤΕΙΣΤΕ ΕΝΑ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ» διατηρούμε μια ανοικτή, διαρκή πρόσκληση στους πολίτες όλου του κόσμου να αγαπήσουν τα μνημεία και να τα ενισχύσουν οικονομικά συμμετέχοντας με τον οβολό τους στους ειδικούς τραπεζικούς λογαριασμούς – συμβολικά τους αποκαλούμε «κουμπαράδες»-που έχουμε ήδη ανοίξει για 43 αρχαία θέατρα», αναφέρει ο ιθύνων νους του σωματείου.

 

Οι σταθμοί στην πορεία του «Διαζώματος»

Ημερομηνίες σταθμοί στα τέσσερα χρόνια δράσης του σωματείου είναι, σύμφωνα με τον κ. Μπένο:

  • η πρώτη δημόσια εμφάνιση του Διαζώματος στο Μουσείο της Ακρόπολης τον Απρίλιο του 2008 όπου δόθηκε η ευκαιρία να ξεδιπλωθεί το όνειρο για τη δημιουργία ενός κινήματος πολιτών για την ανάδειξη και προστασία των αρχαίων ελληνικών θεάτρων
  • η πρώτη Γενική Συνέλευση στην αρχαία Μεσσήνη τον Οκτώβρη του 2008, όπου τέθηκαν οι βάσεις αφενός μεν για την ανοικτή δημοκρατική λειτουργία του Σωματείου και αφετέρου για την προγραμματική περιγραφή και συμφωνία στους υψιπετείς στόχους του
  • η ακαριαία αποδοχή από τον τέως νομάρχη και νυν περιφερειάρχη Αττικής κ. Γιάννη Σγουρό της πρόσκλησης του Διαζώματος για την ανάδειξη του κορυφαίου θεάτρου παγκοσμίως, του Διονυσιακού θεάτρου. Ήδη, εκτελούνται εργασίες αποκατάστασης, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ, τα οποία διέθεσε η τέως Νομαρχία Αθηνών και συνεχίζει η περιφέρεια Αττικής μέσω προγραμματικής σύμβασης με το υπουργείο Πολιτισμού
  • η προσφορά 40 ευρώ στον κουμπαρά του αρχαίου θεάτρου Δήλου του επτάχρονου Δημήτρη Χασαπίδη, «που μας έφερε και πολύ γούρι», λέει χωρίς να κρύβει τη συγκίνησή του ο κ. Μπένος. Ακολούθησαν προσφορές πολιτών, καθώς και δύο σημαντικές χορηγίες (100.000 ευρώ από τον ΟΠΑΠ και 70.000 ευρώ από το Ίδρυμα Λεβέντη). Με τα χρήματα αυτά ήδη ολοκληρώνεται η μελέτη αποκατάστασης από τον πολιτικό μηχανικό κ. Κωνσταντίνο Ζάμπα.
  • η προσφορά 95.000 ευρώ από τις αδελφές κ.κ. Ντόρα Αθανασούλα-Ανδριοπούλου και Πολυτίμη Ανδριοπούλου για την αποκατάσταση του αρχαίου θεάτρου των Δελφών. Ακολούθησαν δωρεές από πολλούς πολίτες από όλο τον κόσμο, καθώς και η υιοθεσία του μνημείου από το Βαρβάκειο Πειραματικό Λύκειο Αθηνών. Ήδη, με τα χρήματα ολοκληρώνεται η μελέτη αποκατάστασης του μνημείου από την αρχιτέκτονα κυρία Λιάνα Χλέπα και τον πολιτικό μηχανικό κ. Κωνσταντίνο Παπαντωνόπουλο
  • η υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας ανάμεσα στο Διάζωμα και τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή Αθηνών για την ανταλλαγή επιστημονικού υλικού, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι μελέτες αποκατάστασης στα αρχαία θέατρα Δελφών και Δήλου. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει την υψηλή αξιοπιστία του Διαζώματος.
  •  η υπογραφή  της προγραμματικής σύμβασης ύψους 500.000 ευρώ ανάμεσα στο Δήμο Μεγαλόπολης και στο υπουργείο Πολιτισμού με πρωτοβουλία του δημάρχου κ. Παναγιώτη Μπούρα, καθώς και η υπογραφή χορηγικής σύμβασης ανάμεσα στη ΔΕΗ και το υπουργείο Πολιτισμού, ύψους 2.9 εκατ. ευρώ περίπου. Ήδη, έχει συγκροτηθεί ένα ρωμαλέο πρόγραμμα προστασίας και ανάδειξης του μνημείου για την επόμενη πενταετία.
  • η θεαματική ανασκαφή στο θέατρο της αρχαίας Γόρτυνας, στη Μεσαρά της Κρήτης, η οποία φέρνει στο φως ένα κορυφαίο μνημείο της ρωμαϊκής περιόδου. «Το μεγάλο αυτό γεγονός το οφείλουμε στην τέως νομάρχη Ηρακλείου κυρία Ευαγγελία Σχοιναράκη, το σημερινό περιφερειάρχη και αντιπεριφερειάρχη κ. Σταύρο Αρναουτάκη και κ. Ευριπίδη Κουκιαδάκη, αφού διέθεσαν το ποσό των 400.000 ευρώ μέσω προγραμματικής σύμβασης με το Υπουργείο Πολιτισμού», παραδέχεται ο κ. Μπένος. Σημαντικό ρόλο στην αποκάλυψη του μνημείου αυτού διαδραματίζουν: η υποδειγματική οργάνωση της ανασκαφικής έρευνας υπό την εποπτεία της Προϊσταμένης της ΚΓ΄ Εφορείας Αρχαιοτήτων κυρίας Αθανασίας Κάντα, η επιστημονική επίβλεψη από την αρχαιολόγο κυρία Μαρία Νικολούδη και η παθιασμένη μα άκρως επιστημονική δουλειά των αρχαιολόγων: κ. Ανδρέα Λυριντζή, κυρίας Κωνσταντίνας Νικολοπούλου και κυρίας Μαρίας Σηφάκη, που συνεπικουρούνται από ένα εξαιρετικό συνεργείο εργατοτεχνιτών. Το αρχαίο θέατρο της Γόρτυνας έχει υιοθετηθεί από το Πειραματικό Λύκειο Ηρακλείου.
  • η τετραμερή συνεργασία Διαζώματος, τοπικής αυτοδιοίκησης, υπουργείου Πολιτισμού και ξένης αρχαιολογικής Σχολής έχει αποδώσει θεαματικούς καρπούς στην περίπτωση του αρχαίου θεάτρου της Καλυδώνας. Με πρωταγωνιστή το δήμαρχο της Ι.Π. Μεσολογγίου κ. Παναγιώτη Κατσούλη και κάτω από την επιστημονική διεύθυνση της Προϊσταμένης της ΛΣΤ Εφορείας Αρχαιοτήτων κυρίας Ολυμπίας Βικάτου και του διευθυντή του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου της Δανίας κ. Rune Frederiksen (μέλος του Διαζώματος) βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη τριετές ανασκαφικό πρόγραμμα για την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου.
  • η ανάθεση της πρώτης μελέτης αρχαιολογικού πάρκου στον Ορχομενό Βοιωτίας στον αρχιτέκτονα κ. Δημήτρη Διαμαντόπουλο, που περιλαμβάνει τρία σπουδαία μνημεία : το θολωτό τάφο του Μινύα (14ου αι. π.Χ.), το αρχαίο θέατρο (4ου αι. π.Χ.) και την εκκλησία της Παναγίας Σκριπούς (9ος αι. μ.Χ.). Το πρόγραμμα αυτό εξελίσσεται θεαματικά χάρις στο πάθος μιας υποδειγματικής δημοτικής αρχής, από το δήμαρχο Ορχομενού Βοιωτίας κ. Κωνσταντίνο Ξηρόγιαννη και τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου κ. Γιώργο Ζυγούρη
  • η δημιουργία τον Ιούνιο του 2010 της Κίνησης Πολιτών ΕΠΙΣΚΗΝΙΟΝ, με επίκεντρο και ψυχή της τη δικηγόρο κυρία Μαρία Μίχα, που έχει ως αποστολή της την ανάδειξη του αρχαίου θεάτρου των Αχαρνών στον ομώνυμο δήμο.

 

Δράση του «Διαζώματος» σε 50 αρχαία θέατρα

Σε συνεργασία και υπό την εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού το Διάζωμα έχει αναλάβει δράση για περίπου 50 αρχαίους χώρους. Στο τελικό στάδιο αποκατάστασης βρίσκονται περίπου 20 αρχαία θέατρα, σύμφωνα με τον κ. Μπένο. Ήδη, πολλά από αυτά είναι επισκέψιμα (εκκλησιαστήριο αρχαίο θέατρο και στάδιο Μεσσήνης, αρχαίο θέατρο Μαρώνειας στη Ροδόπη, αρχαίο θέατρο Μίεζας στην Ημαθία, αρχαίο θέατρο Απτέρας στα Χανιά κλπ). Ο μέσος χρόνος αποκατάστασης, αν υπάρχει συνεχής ροή χρηματοδότησης, είναι πέντε χρόνια. Τα κριτήρια με τα οποία επιλέγονται τα μνημεία είναι «επιστημονικά και κοινωνικά, δηλαδή εξετάζουμε, σε συνεργασία με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, την επιστημονική προοπτική ανάδειξης ενός μνημείου, καθώς και την τοπική δυναμική που αναπτύσσεται σε καθένα από αυτά», αποσαφηνίζει. Και συμπληρώσει ότι το να πείσουν τους πολίτες να συμμετέχουν ενεργά ή ακόμα και οικονομικά στο έργο του σωματείου δεν είναι δύσκολη προσπάθεια ακόμα και σήμερα. Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί «λες κι ήταν όλοι «έτοιμοι από καιρό», όπως λέει ο ποιητής. Κρούσαμε ανοικτές θύρες. Μια σπίθα χρειαζόταν, για να ανάψει η πυρκαγιά από τα αστείρευτα κοινωνικά κοιτάσματα που διαθέτει η χώρα μας. Λες κι οι πολίτες  θέλουν να βγάλουν μπροστά τη φωτεινή πλευρά τόσο τη δική τους όσο και της πατρίδας τους, ιδιαίτερα τώρα, που οι οικονομικές δυσκολίες είναι μεγάλες. Είναι ένα φαινόμενο που μας έχει πραγματικά ξαφνιάσει».

 

Οι πηγές χρηματοδότησης

Το Διάζωμα έχει ανοίξει τρεις πύλες (χορηγοί, αυτοδιοίκηση, πολίτες) χρηματοδότησης για τα αρχαία θέατρα. Όπως αποτυπώνεται και στην ιστοσελίδα του (www.diazoma.gr) έχουν, μέχρι τώρα, συγκεντρωθεί περίπου 30 εκατ. ευρώ μαζί με τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Πολιτισμού.

Οι σημαντικότεροι χορηγοί του είναι: το Ίδρυμα Νιάρχου, η Δ.Ε.Η., το Ίδρυμα Λεβέντη, ο Ο.Π.Α.Π και οι αδελφές Ντόρα Αθανασούλα-Ανδριοπούλου και Πολυτίμη Ανδριοπούλου.

Παράλληλα, πολλοί ξένοι φιλέλληνες έχουν υιοθετήσει την αποστολή του Διαζώματος, αναφέρει χωρίς να κρύβει τον ενθουσιασμό του ο κ. Μπένος. Ενδεικτικά αναφέρει τη Νεοϋορκέζα μαθήτρια Laura Garinois, η οποία προκάλεσε το ενδιαφέρον και την οικονομική συνδρομή αρκετών αμερικάνικων εταιριών για το αρχαίο θέατρο των Δελφών και της γαλλίδας φιλολόγου κυρίας Marguerite  Champeux – Rousselot, η οποία προσέφερε το ποσό των 700 ευρώ, που υπολειπόταν για να συμπληρωθεί ο κουμπαράς του ίδιου μνημείου.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s