Η ΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΤΗΣ Ε.Ε. ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ

 

Ο κάθε επιβάτης που χρησιμοποίησε το αεροδρόμιο της Καστοριάς κατά τη διάρκεια της επταετίας 2007-2012 στοίχισε 275 ευρώ στο αεροδρόμιο. Και αυτό το πολύ υψηλό νούμερο βγαίνει πολύ απλά αν κανείς υπολογίσει ότι τα έσοδα του αεροδρομίου τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ήταν 176.000 ευρώ, ένα ποσό ελάχιστο σε σύγκριση με τα έξοδα συντήρησης του αεροδρομίου, που ανέρχονται στα 7,7 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι ένα από τα συμπεράσματα της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου για τα αεροδρόμια που χρηματοδοτήθηκαν με κεφάλαια της Ε.Ε. Σύμφωνα με τους Ευρωπαίους ελεγκτές, η Ε.Ε. δαπάνησε περίπου 129 εκατ. ευρώ την περίοδο 2000-2013 για να κατασκευαστούν αεροδρόμια που δεν έπρεπε καν να υπήρχαν.

Οι Ευρωπαίοι ελεγκτές κατέληξαν ότι τα βασικά προβλήματα στα περισσότερα αεροδρόμια ήταν τρία. Πρώτον, δεν υπήρχε κατάλληλος σχεδιασμός των αερολιμένων, δεύτερον, μερικά αεροδρόμια ήταν πολύ μεγαλύτερα σε σχέση με τον αριθμό των αεροσκαφών και των επιβατών που εξυπηρετούν και, τρίτον, σημαντικό πρόβλημα ήταν ότι ορισμένα από τα χρηματοδοτούμενα αεροδρόμια βρίσκονται πολύ κοντά μεταξύ τους. Η έρευνα έγινε σε 20 αεροδρόμια που κατασκευάστηκαν στην Ισπανία, την Ιταλία, την Ελλάδα, την Πολωνία και την Εσθονία με ευρωπαϊκά κεφάλαια ύψους 666 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων ελέγχθηκαν τα 460 εκατ. ευρώ.

Στην περίπτωση της Ελλάδας, εκτός από το τεράστιο κόστος του αεροδρομίου της Καστοριάς, που αναφέρθηκε παραπάνω, το συγκεκριμένο αεροδρόμιο έκανε μια επέκταση του αεροδιαδρόμου του αξίας 16,5 εκατομμυρίων ευρώ (5,6 εκατ. από ευρωπαϊκούς πόρους) ενώ μέχρι αυτή τη στιγμή δεν έχει ποτέ χρησιμοποιηθεί από τους τύπους αεροσκαφών για τους οποίους επεκτάθηκε με σκοπό να τους εξυπηρετεί. «Αυτό δεν μπορεί να θεωρηθεί αποτελεσματική χρήση δημόσιων πόρων», αναφέρει χαρακτηριστικά η έκθεση. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου το συγκεκριμένο αεροδρόμιο είχε 25.000 επιβάτες, μέγεθος που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε 10 επιβάτες την ημέρα. Σύμφωνα με ελεγκτή του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου, η ζημία των 275 ευρώ ανά επιβάτη κρίνεται ιδιαίτερα σκανδαλώδης, αν λάβει κανείς υπ’ όψιν του ότι το μεγάλο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης βρίσκεται μόλις δύο ώρες μακριά με το αυτοκίνητο.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ελέγχθηκε η αποδοτικότητα επενδύσεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης (54 εκατομμύρια ευρώ την περίοδο 2001-2009), στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου (9,24 εκατομμύρια μεταξύ 2001-2005) και στο αεροδρόμιο «Αριστοτέλης» της Καστοριάς (5,6 εκατομμύρια μεταξύ 1999-2003). Σε γενικές γραμμές, οι ελεγκτές διαπιστώνουν ότι και τα τρία αυτά αεροδρόμια έχουν ελάχιστα περιφερειακά κοινωνιοοικονομικά οφέλη, όπως π.χ. δημιουργία πρόσθετων θέσεων εργασίας.

Συγκεκριμένα, για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης, η έκθεση διαπίστωσε ότι δεν χρησιμοποιείται μέρος των υποδομών που έχουν χρηματοδοτηθεί με ευρωπαϊκά κονδύλια ύψους 7 εκατ. ευρώ. Δύο νέα κτίρια Cargo και ένας χώρος στάθμευσης δεν λειτουργούν, ενώ μόνο ένα από τα δύο ανακαινισμένα κτίρια Cargo λειτουργούσαν κατά τη στιγμή της επίσκεψης ελέγχου.

Στο σύνολο των αεροδρομίων που ελέγχθηκαν, ακόμη και αυτά που αποδείχθηκαν οικονομικά βιώσιμα βρέθηκε ότι δεν έκαναν αποτελεσματική χρήση των κεφαλαίων τους. Συνολικά, το 55% των κεφαλαίων της Ε.Ε. που ελέγχθηκαν -που αντιστοιχεί σε 255 εκατ. ευρώ- απορροφήθηκε από αερολιμένες που ήταν «αδικαιολόγητα μεγάλοι». Καταλήγοντας, η έκθεση σημειώνει ότι η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030 και επισημαίνει ότι «εάν η Ευρώπη επιθυμεί να ανταποκριθεί σε αυτή την πρόσθετη ζήτηση, τόσο η Επιτροπή όσο και τα κράτη-μέλη πρέπει να βελτιώσουν τον τρόπο που επενδύουν στα αεροδρόμια, χρηματοδοτώντας μόνον αυτά που είναι κερδοφόρα και έχουν πραγματική επενδυτική ανάγκη».

 

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s