«Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ»

Παρόλο που η συνέντευξη του Peter Economides στο ΒΤ έγινε το 2012, εντούτοις οι απόψεις, οι εκτιμήσεις, η εμπειρία κλπ. του γκουρού της διαφήμισης είναι, όπως θα διαπιστώσετε επίκαιρες, πολύτιμες και αισιόδοξες!!!

«Να πουλάμε το πνεύμα της χώρας μας «αναβαπτισμένο» στη σύγχρονη εποχή αλλά εμπλουτισμένο με το DNA μας», συστήνει στην εξόχως ενδιαφέρουσα συνέντευξή του ο σύμβουλος σε θέματα branding και επικοινωνίας και ιδιοκτήτης της εταιρίας Felix BNI  Peter Economides. Πιστεύει ακράδαντα ότι η Ελλάδα έχει το πλουσιότερο DNA από κάθε άλλο έθνος στη γη και αποτελεί την καρδιά, την ψυχή και το πνεύμα της Μεσογείου. Το πιστεύω του άλλωστε αυτό και η αγάπη του για την Ελλάδα ήταν που τον παρακίνησαν να επιστρέψει για δεύτερη φορά στην Ελλάδα, επιλέγοντάς την πια ως μόνιμο τόπο κατοικίας και εργασίας του. Μια απόφαση που λήφθηκε αβίαστα όταν αντίκρισε τη μοναδική μαγεία του ελληνικού ηλιοβασιλέματος στο Καβούρι Αττικής. Ο κ. Economides, που θεωρείται γκουρού στον τομέα της διαφήμισης, του brand strategy και του branding γεννήθηκε στο Γιοχάνεσμπουργκ, έζησε σε πολλές ξένες πόλεις όπως το Κέιπ Τάουν, Χονγκ Κονγκ, Μέξικο Σίτι, Νέα Υόρκη  κ.ά. εργαζόμενος σε εταιρίες κολοσσούς όπως η ΤBWA\Worldwide advertising Agency που εδρεύει στη Νέα Υόρκη και ήταν επικεφαλής της ομάδας που ασχολήθηκε με το rebranding της Apple το 1997, όταν επέστρεψε στην εταιρία ο Στηβ Τζόμπς.

Πώς θα μπορούσε το brand Ελλάδα να γίνει περισσότερο δημοφιλές στην παγκόσμια αγορά;
Κατ’ αρχήν θα πρέπει να γίνει αντιληπτό ότι η λέξη brand σημαίνει αυτό που οι άλλοι σκέφτονται για σένα. Στη δημιουργία των εντυπώσεων αυτών συμβάλλουν τόσο η πλούσια σε ιστορία, πολιτισμό κλπ. Ελλάδα όσο και το πώς νιώθει, πώς συμπεριφέρεται κλπ. ο λαός, οι κάτοικοί της. Εγώ μπορώ να πουλήσω την Ελλάδα, αλλά ο τουρίστας που θα καταφτάσει στη χώρα μας, ερχόμενος σε επαφή με το ξενοδοχείο, την καφετέρια, το ταξί κ.ο.κ. γνωρίζει κάτι που δεν ανταποκρίνεται σε αυτό το οποίο πούλησα. Με άλλα λόγια, η διαφημιστική καμπάνια είναι χρήσιμη για να πουλήσουμε το τουριστικό προϊόν της χώρας αλλά το να «χτίσουμε» πώς νιώθει ο λαός της χώρας είναι διαφορετικό αλλά εξίσου σημαντικό. Επί αρκετά χρόνια ζούσαμε σε μια «πλαστή», όπως αποδείχθηκε, πλούσια κοινωνία, αποκτώντας ό,τι θέλαμε. Χάσαμε όμως τον εαυτό μας. Ξεχάσαμε ότι η χώρα μας διαθέτει- πέρα από τα αρχαία, τις παραλίες κλπ-έξοχη τοπική κουζίνα, κουλτούρα, lifestyle, πνεύμα και μαγεία που δεν περιγράφεται αλλά την καθιστούν μοναδική στον κόσμο. Η παγκόσμια κοινότητα γνωρίζει ότι το concept της Μεσογείου «αποτυπώνεται» άριστα και ανήκει στην Ελλάδα. Για τη ακρίβεια η Ελλάδα έχει το πλουσιότερο DNA από κάθε άλλο έθνος στη γη και αποτελεί την καρδιά, την ψυχή και το πνεύμα της Μεσογείου. Η ουσιαστική διάσταση της χώρας μας δεν περικλείεται σε λίγες λέξεις αλλά περιλαμβάνει όλα αυτά τα οποία δεν μπορεί να τα δει κάποιος εύκολα, όπως ενδεικτικά την ανθρωπιά, το πνεύμα, την καρδιά. Η μαγεία της Ελλάδας είναι μοναδική στον κόσμο. Το λέω αυτό αντικειμενικά και όχι επειδή είμαι Έλληνας. Η μαγεία άλλωστε αυτή της Ελλάδας υπάρχει σε μεγάλες εκτάσεις της Τουρκίας- λόγω του ελληνικού στοιχείου που ζούσε ή ζει εκεί. Οι Τούρκοι συνειδητοποιημένα εκφράζουν τον εαυτό τους και με περηφάνια παραδέχονται ότι ανήκουν τόσο στη Δύση όσο και στην Ανατολή. Αντιθέτως, εμείς από τη μία πλευρά είμαστε περήφανοι που ανήκουμε στη Δύση, από την άλλη σαν να ντρεπόμαστε λίγο. Για τους λόγους αυτούς, θεωρώ ότι θα πρέπει να βρούμε τον εαυτό μας και να εμπνευστούμε από το ελληνικό φως και όχι να ψάχνουμε ή να αντιγράφουμε από αλλού. Ο τουρίστας άλλωστε που επισκέπτεται την Ελλάδα γνωρίζει και θέλει να νιώσει αυτή τη μαγεία της χώρας και όχι να ζήσει σε ψεύτικο περιβάλλον. Επί ουδενί δεν λέω να μην χτίσουμε νέα ξενοδοχεία αλλά να τους δώσουμε το ελληνικό στοιχείο.

Με την έννοια ελληνικό στοιχείο τι εννοείτε;
Να προσδώσουμε τον ελληνικό χαρακτήρα, το λιτό, το ανθρώπινο, το τρελό κλπ. στοιχείο. Ο ελληνικός χαρακτήρας αποτυπώνεται άριστα στην πόλη της Οίας στη Σαντορίνη. Ποιος άλλος «τρελός» έχει χτίσει μια πόλη στην άκρη του γκρεμού; Το λιτό, το απλό απέριττο ελληνικό στοιχείο υπάρχει στη Λέρο, ενώ σε απόσταση 20 μόλις μίλια από το ελληνικό νησί βρίσκονται και λειτουργούν τεράστια κτίρια με ξενοδοχεία κλπ. στην Τουρκία. Παρόλο που δεν αλλάζει το τοπίο, εντούτοις διαπιστώνονται ριζικές διαφορές στην κουλτούρα. Η Ρόδος και η Κρήτη έχουν χάσει το ελληνικό στοιχείο. Αυτό δεν σημαίνει ότι συστήνω την κατασκευή δωματίων με τιμή 20 ευρώ. Εκείνο που λέω είναι ότι πρέπει να διατηρήσουμε και να εκφράσουμε με σύγχρονο τρόπο το DNA μας και όχι να αντιγράφουμε. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το 2004 όπου το παρελθόν συνδεόταν με το παρόν, με το μέλλον, έδινε όραμα και στην Ελλάδα έναν ρόλο στο σύγχρονο κόσμο. Πρέπει να δημιουργήσουμε μια παγκοσμίως ισχυρή, εμψυχωτική, συνδετική, συνεπή και καθηλωτική αφηγηματική γραμμή η οποία καθοδηγεί συμπεριφορές και διαμορφώνει εικόνα. Εάν τα κάνουμε όλα αυτά, τότε η πώληση του τουριστικού μας προϊόντος θα έχει καλύτερο αποτέλεσμα, πιο πλούσιο και πιο πνευματικό. Αυτό είναι το πραγματικό concept. Αξίζει να αναφέρω ότι πραγματοποίησα το rebranding για τις Σεϋχέλλες, οι οποίες παρόλο που αποτελούν μία πανέμορφη χώρα εντούτοις δεν έχουν την ελληνική μαγεία.

Έχει γίνει branding στην Ελλάδα;
Το branding, η διαχείριση δηλαδή του brand είναι εξειδικευμένη εργασία. Η Ελλάδα είναι ένα από τα μεγαλύτερα brands που ποτέ δεν του έγινε branding. Φοβάμαι ότι η διαδικασία του branding της χώρας μας δεν αποτέλεσε μια μακροπρόθεσμη προσπάθεια. Θα πρέπει να χτίσουμε τις εικόνες που θέλουμε να έχουν για την Ελλάδα οι Έλληνες. Όσα σκέφτεται και αισθάνεται ένα έθνος για τον εαυτό του καθορίζει όσα σκέφτεται και αισθάνεται ο κόσμος για το έθνος αυτό. Κάθε βήμα που γίνεται προς αυτή την προσπάθεια δημιουργεί εντύπωση και όλα τα βήματα οδηγούν στη δημιουργία της μάρκας. Πρόκειται όμως για μια αέναη και με πολύ σκέψη στρατηγική. Ειδικά όμως στην περίπτωση της Ελλάδας που η εκάστοτε κυβέρνηση έχει μικρό χρονικό ορίζοντα δράσης- αφού αλλάζει κάθε 2 ή 4 χρόνια- έχει κόστος για το branding της χώρας. Σε αντίθεση με άλλες χώρες του εξωτερικού όπου ο ιδιωτικός τομέας συμμαχεί με το δημόσιο για το branding του κράτους τους. Πολλές είναι οι περιπτώσεις κρατών της Ασίας και η Αμερική όπου παρατηρείται το φαινόμενο της συμμαχίας για το branding της χώρας, με ηγέτη όμως της προσπάθειας τον ιδιωτικό τομέα.

Πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει, κατά την άποψή σας, το καίριο θέμα του branding της Ελλάδας υπό τη συνεργασία του ιδιωτικού με το δημόσιο τομέα;
Κατά την άποψή μου θα μπορούσε άριστα να λειτουργήσει αρκεί να υπάρξει συνειδητοποίηση και κατανόηση από όλους τους εμπλεκομένους τι πρέπει ακριβώς να γίνει. Από τη στιγμή που το σχήμα αυτό λειτουργεί σε άλλες ξένες χώρες γιατί δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην πατρίδα μας; Στην προσπάθειά όμως αυτή θα πρέπει να συμμετέχει ο κάθε Έλληνας αλλά αυτός που θα ηγείται θα πρέπει να προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα γιατί το branding προϋποθέτει ευελιξία- για την οποία δεν διακρίνεται ο δημόσιος τομέας-, ανάληψη ρίσκου, μακροπρόθεσμη στρατηγική, όραμα κλπ.

Πιστεύετε ότι θα πρέπει να αλλάξει το λογότυπο και η διαφημιστική καμπάνια τα Ελλάδας;
Επιεικώς είναι παράλογο ότι αλλάξαμε 14 φορές το λογότυπο και 16 φορές τη διαφημιστική μας καμπάνια. Δεν χτίζονται brands με αυτόν  τον τρόπο. Πρωτοπόρες εταιρίες όπως για παράδειγμα η Coca Cola, η Apple δεν έχουν αλλάξει το λογότυπό τους κατά την πολυετή δράση τους στην παγκόσμια αγορά. Αναμφίβολα θα πρέπει να αλλάξουμε πολιτική στο καίριο αυτό θέμα και να υιοθετήσουμε μακροπρόθεσμη, σοβαρή και μελετημένη στρατηγική γνωρίζοντας τι θέλουμε να κάνουμε και πώς θα το χτίσουμε. Θα πρέπει να έχουμε όραμα μπροστά μας, να δουλεύουμε καθημερινά για να φτάσουμε στον στόχο. Διαφορετικά, θα πηγαίνουμε όπως φυσά ο αέρας. Εξαιρετικές ωστόσο ήταν οι διαφημιστικές καμπάνιες που έγιναν το 1986 και το 1991. Η μεν πρώτη η οποία εκπονήθηκε από τον Ελληνοαμερικάνο, θρύλο του κόσμου της διαφήμισης Τζωρτζ Λόις ήταν η εξαιρετική «Επιστρέφω σπίτι, στην Ελλάδα». Στη συγκεκριμένη διαφημιστική καμπάνια έλαβαν μέρος λαμπρές προσωπικότητες όπως ο Πήτερ Ούστινοφ που έλεγε «οι γονείς μου ήρθαν από την Ουκρανία, μετανάστευσαν στις ΗΠΑ… επιστρέφω σπίτι μου, στην Ελλάδα». Στη δεύτερη διαφημιστική καμπάνια, στην «Εκλεκτή των Θεών» εργάστηκα και εγώ και η αγαπημένη μου ατάκα την οποία έγραψα στο κάτω μέρος ήταν «Δόξα τω Θεώ, άφησε το φως αναμμένο

Ποιες συμβουλές θα δίνατε προκειμένου η εικόνα της τουριστικής Ελλάδας να είναι δυνατή στις ξένες χώρες το 2012 με το μικρότερο δυνατό κόστος, αφού τα κονδύλια για το σκοπό αυτά είναι πλέον λίγα;
Πολύτιμο εργαλείο στα χέρια μας είναι το διαδίκτυο. Έτσι, με τη δημιουργία ενός web site αποκτάς παρουσία στην παγκόσμια κοινότητα αλλά θα πρέπει να δώσεις τη δέουσα βαρύτητα στο περιεχόμενό του προκειμένου να έχεις τη βέλτιστη ανταπόκριση. Συγκεκριμένα, το περιεχόμενο θα πρέπει να είναι χρηστικό, να προσφέρει γέλιο και να αγγίζει τους χρήστες-viewers. Στην περίπτωση που σκεφτείς έξυπνα στο διαδίκτυο, το προωθήσεις σωστά, καταλάβεις πώς δουλεύει, τότε θα καταφέρεις πολλά. Παράλληλα, θα πρέπει να ενεργοποιήσουμε τους Έλληνες και τους Φιλέλληνες που είναι, πιστέψτε με, πάρα πολλοί σε όλη την υφήλιο, μας αγαπάνε και θα πρέπει να τους δώσουμε λόγο για να μας διαφημίσουν. Η καλύτερη άλλωστε διαφήμιση- ακόμα και από την προβολή ενός σπότ- είναι τα καλά λόγια που ακούει από το φίλο του ο ενδιαφερόμενος για το προϊόν. Ταυτόχρονα θα πρέπει να δημιουργήσουμε άριστες δημόσιες σχέσεις με τα blogs, τα μέσα του έντυπου και του ηλεκτρονικού τύπου παγκοσμίως. Παράλληλα, θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τα διπλωματικά κανάλια, τις πρεσβείες τις οποίες διαθέτει παγκοσμίως η Ελλάδα. Στις ελληνικές πρεσβείες εργάζονται επαγγελματίες των οποίων την ανταπόκριση, τη δύναμη και την απίστευτη αγάπη που έχουν για τη χώρα μας δεν την έχουμε αξιοποιήσει. Με τη βοήθειά τους μπορούμε να ενδυναμώσουμε την εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό, με αποτέλεσμα η προσπάθεια προσέλκυσης ξένων τουριστών στη χώρα να καθίσταται πολύ πιο εύκολη. Κάτι που κατάφερε η Ινδία, η οποία αξιοποιώντας πανέξυπνα διπλωματικά κανάλια έχει καταφέρει να αποτελεί δημοφιλή προορισμό για τομείς όπως η τοπική της κουζίνα, το design, η μόδα κα. Είμαι πεπεισμένος ότι και στην περίπτωση που δεν διαθέτεις τα αναγκαία χρήματα για τη διαφημιστική καμπάνια της χώρας, του προϊόντος κλπ., μπορείς να πετύχεις άριστα αποτελέσματα αρκεί να έχεις καλή στρατηγική, να ξέρεις πού θέλεις να πας και δεν εγκαταλείψεις την αέναη προσπάθεια αυτή. Καθίσταται ωστόσο αναγκαίο στο να φτιάξουμε ολόκληρη την εικόνα της Ελλάδας καθώς η χώρα μας δεν είναι μόνο οι παραλίες, η θάλασσα, η άμμος κλπ. Αντιθέτως, θα πρέπει να πουλάμε το πνεύμα της χώρας μας «αναβαπτισμένο» στη σύγχρονη εποχή αλλά εμπλουτισμένο με το DNA μας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s