ΚΩΣΤΑΣ ΔΕΝΔΡΙΝΟΣ: «ΤΑ ΚΑΡΑΒΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΡΟΣΠΕΡΝΟΥΝ ΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ»

 

Με τη λιτή αλλά άκρως περιεκτική πρόταση αυτή ο κ. Κώστας Δενδρινός απαντά στο ερώτημα γιατί επέλεξε μετά από 20 χρόνια ενασχόλησής του με την τουριστική αγορά της Κέρκυρας- όπου κατείχε επιτελικές θέσεις σε πολυτελείς ξενοδοχειακές μονάδες- συνειδητοποιημένα να αλλάξει τόπο εργασίας, να βρεθεί εκούσια σε ένα μακρινό, σε σχέση με το νησί των Φαιάκων, αλλά εξόχως δημοφιλή ελληνικό προορισμό και να αναλάβει τη γενική διεύθυνση του delexue ξενοδοχειακού συγκροτήματος Grecotel Kos Imperial Thalasso.

Στη συνέντευξή του στο Business Travel blog ο κ. Δενδρινός αναλύει διεξοδικά για ποιους λόγους «αψήφησε» τη γνώση, την εμπειρία, την τεχνογνωσία που είχε συλλέξει κατά την πολυτελή του εργασία στην Κέρκυρα από όπου και έλκει την καταγωγή και άνοιξε νέο κεφάλαιο στην καριέρα του. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγεται «η επί χρόνια πρότασή μας- με βάση εκπονούμενες μελέτες και έρευνες- για την άμεση ανάγκη ταυτοποίησης και επανατοποθέτησης του κερκυραϊκού τουριστικού προϊόντος που δεν έχει βρει μέχρι σήμερα ανταπόκριση», αναφέρει δηκτικά ο κ. Δενδρινός.

Έχοντας πλέον πλήρη εικόνα για την κατάσταση, τη φιλοσοφία, τη στρατηγική, το επιχειρείν κλπ. στην τουριστική αγορά της Κω εντοπίζει σημαντικές διαφορές μεταξύ του νησιού του Ιπποκράτη με αυτό των Φαιάκων. «Παρόλο που και οι δύο προορισμοί έχουν τον ίδιο αριθμό κλινών (110.000) η Κώς εχει 14 ξενοδοχεία 5 αστέρων ενώ η Κέρκυρα 4 και αυτά υπό αμφισβήτηση, ελάχιστα ενοικιαζόμενα δωμάτια, το πρόβλημα της Κέρκυρας στον τομέα αυτό με τη δυσαναλογία ξενοδοχειακών και ενοικιαζόμενων κλινών κρατάει χρόνια, και βεβαίως αυτά όλα αντανακλούν στα οικονομικά στοιχεία βάσει των οποίων η Κέρκυρα έχει 14.000€ κατά κεφαλήν εισόδημα ενώ η Κώς 26.000€», τονίζει μεταξύ άλλων ο γενικός διευθυντής του Grecotel Kos Imperial Thalasso.

Σε ότι αφορά στο πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα της Grecotel στην Κω δεν παραλείπει αλλά υπογραμμίζει ότι ο δείκτης της μέσης πληρότητάς του τη φετινή χρονιά αναμένεται ότι θα κλείσει στο ίδιο ποσοστό με πέρυσι, στο 90% δηλαδή. Πρόκειται για μια αξιόλογη απόδοση τηρουμένων των αντιξοοτήτων και των προβλημάτων που καλούνται ακόμα και σήμερα να αντιμετωπίσουν όχι μόνο οι ξενοδόχοι, οι τουριστικοί επιχειρηματίες αλλά συνολικά οι κάτοικοι στο όμορφο νησί της Δωδεκανήσου λόγω γης εισροής προσφύγων και μεταναστών στην Κω που- μεταξύ άλλων- εγείρει ανησυχία στους ξένους ταξιδιώτες. «Το πρόβλημα αν δεν λυθεί άμεσα, ο προορισμός Κώς θα το βρεί μπροστά του την επόμενη σεζόν», λέει ξεκάθαρα ο κ. Δενδρινός.

 

Ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές τις οποίες εντοπίζετε στην κουλτούρα, στον τρόπο σκέψης, στο επιχειρείν κλπ. μεταξύ της Κω και της Κέρκυρας αφού μετά από χρόνια ακατάπαυστης εργασίας στο νησί των Φαιάκων αποφασίσατε να αλλάξετε τόπο εργασίας;

Πράγματι, μετά απο 20 χρόνια ενασχόλησης με τον τουρισμό στην ιδιαίτερη πατρίδα μου την Κέρκυρα συνειδητοποίησα και αποδέχθηκα ότι το νησί πλέον δεν εξελίσεται, παραμένει στάσιμο και τα καράβια της ανάπτυξης το προσπερνούν. Χρόνια τώρα, μέσω της Επιστημονικής Εταιρίας Τουρισμού Κέρκυρας, της οποίας έχω την τιμή να είμαι ιδρυτικό μέλος και Αντιπρόεδρος, επιχειρηματολογούμε, και υποστηρίζουμε με μελέτες και έρευνες αυτά τα επιχειρήματα, ότι η Κέρκυρα έχει άμεση ανάγκη ταυτοποίησης και επανατοποθέτησης του προϊόντος στην αγορά. Πλέον δεν γνωρίζουμε ούτε οι ίδιοι τί προϊόν έχουμε φτιάξει, σε ποιούς απευθύνεται, πού και πώς το πουλάμε και ποιά είναι τα οικονομικά και ποιοτικά στοιχεία του. Για τον σκοπό αυτό έχουμε προτείνει και στον προήγουμενο Δήμαρχο και στον σημερινό τη σύσταση Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού. Ενός κερδοσκοπικού Οργανισμού, του οποίου η βιωσιμότητα θα εξασφαλίζεται απο τον ίδιο τον προορισμό, τεχνοκρατικά στελεχωμένου απο επιστήμονες που είναι σε θέση να μελετήσουν, να σχεδιάσουν και να διαχειριστούν το προϊόν και με χάραξη βραχυπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης στρατηγικής να το οδηγήσουν στο μέλλον. 851 προορισμοί στον κόσμο διαθέτουν τέτοιους Οργανισμούς αλλά στην Ελλάδα ακόμα κανένας. Δυστυχώς καμμία απο τις προτάσεις μας δεν έχει βρεί μέχρι σήμερα ανταπόκριση.

Απόλυτη εφαρμογή του value for money στην Κω

Πλέον η καριέρα μου εξελίσσεται στη όμορφη Κώ αφού εντάχθηκα στον μεγαλύτερο ξενοδοχειακό όμιλο της χώρας μας την Grecotel αναλαμβάνοντας την διεύθυνση του Grecotel Kos Imperial Thalasso. Βρίσκομαι ήδη 8 μήνες στο φιλόξενο αυτό νησί και έχω πλέον μία εικόνα για να συγκρίνω τους δύο προορισμούς. Και τα δύο Ελληνικά νησιά έχουν τη δική τους ιστορία. Υπάρχουν σημαντικές διαφορές όμως μεταξύ των δύο προορισμών. Η Κώς δεν έχει την μαγευτική φύση της Κέρκυρας με τις απίστευτες εναλλαγές της. Δεν έχει την κουλτούρα της Κέρκυρας έτσι όπως αυτή διαμορφώθηκε απο τις επιρροές των Βενετών, Αγγλων, Γάλλων και Ρώσσων ειδικά στα δημιουργικά χρόνια της Ευρωπαϊκής αναγέννησης κάτι που είναι εμφανές και στη κοινωνική δραστηριότητα αλλά και στην αρχιτεκτονική της. Η Κώς όμως σήμερα είναι ένας τουριστικός προορισμός στον οποίο η ιδέα value for money βρίσκει απόλυτη εφαρμογή. Δεν έχει το πολύ υψηλό προϊόν που συναντά κανείς στο μνημείο, την πόλη της Κέρκυρας, και απο το Κομμένο μέχρι το Κασσιώπη στις απίστευτες βίλλες και παραλίες με πολύ υψηλού επιπέδου παροχές, και δεν έχει το χαμηλό προίόν που βρίσκουμε στον Κάβο και το Σιδάρι. Εχει όμως έναν βασικό κορμό προϊόντος το οποίο απευθύνεται στην μεσαία τάξη της Ευρώπης και δή στα ανώτερα στρώματα της τη στιγμή που το αντίστοιχο προϊόν της Κέρκυρας απευθύνεται στην ίδια τάξη αλλά στα κατώτερα στρώματα. Και η διαφορά αυτή φαίνεται στο γεγονός ότι ενώ και οι δύο προορισμοί έχουν τον ίδιο αριθμό κλινών (110.000) η Κώς εχει 14 ξενοδοχεία 5 αστέρων ενώ η Κέρκυρα 4 και αυτά υπό αμφισβήτηση, ελάχιστα ενοικιαζόμενα δωμάτια, το πρόβλημα της Κέρκυρας στον τομέα αυτό με τη δυσαναλογία ξενοδοχειακών και ενοικιαζόμενων κλινών κρατάει χρόνια, και βεβαίως αυτά όλα αντανακλούν στα οικονομικά στοιχεία βάσει των οποίων η Κέρκυρα έχει 14.000€ κατά κεφαλήν εισόδημα ενώ η Κώς 26.000€. Επίσης ένα στοιχείο σημαντικό στην μελλοντική εξέλιξη του νησιού του Ιπποκράτη είναι ότι υπάρχει ακόμα γή παραθαλάσσια διαθέσιμη προς εκμετάλλευση ενώ στην Κέρκυρα η αναβάθμιση μονάδων δεν μπορεί να γίνει με την ανέγερση καινούριων, αφού δεν υπάρχει διαθέσιμη γή, αλλά με την ανακαίνιση ή την εξαγορά υπάρχοντων. Το καινούριο όμως πάντα θα υπερέχει.

Πώς διαμορφώθηκε η τουριστική κίνηση στο Grecotel Kos Imperial Thalasso τη φετινή χρονιά σε σχέση με πέρυσι;

Το ξενοδοχείο για μιά ακόμη χρονιά λειτούργησε με πολύ υψηλές πληρότητες παρά τις φετινές αντιξοότητες. Η μέση πληρότητα του Grecotel Kos Imperial Thalasso άγγιξε το 90% και πιστεύουμε ότι θα κλείσουμε με ίδιο ποσοστό. Να σημειωθεί ότι το ξενοδοχείο ξεκίνησε τη λειτουργία του την 1η Μαίου και θα κλείσει στις 14 Οκτωβρίου.

 

Με 42% οι Γερμανοί ταξιδιώτες εξακολουθούν να παραμένουν η μεγαλύτερη αγορά για το Grecotel Kos Imperial Thalasso

Ποιο είναι το προφίλ των πελατών του πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος;

Το ξενοδοχείο διαθέτει 384 δωμάτια τα οποία μοιράζονται σε 24 κατηγορίες. Απο τα απλά δίκλινα, τα οικογενειακά, τις μεζονέτες μέχρι τις beach front Dream Villas με ιδιωτική πισίνα αλλά βεβαίως και την προεδρική σουίτα των 260 τ.μ πάνω στη θάλασσα. Οι πελάτες μας είναι μέσης και υψηλής εισοδηματικής στάθμης και προέρχονται κυρίως απο τις αγορές της Γερμανίας, Αγγλίας, Benelux και Ρωσίας με ένα μεγάλο ποσοστό επαναλαμβανόμενων πελατών οι οποίοι μέσω του Grecotel Privilege Club απολαμβάνουν προνόμια που δύσκολα συναντάς σε αντίστοιχες παροχές. Η μεγαλύτερη αγορά για το ξενοδοχείο παραμένει η Γερμανική με ποσοστό 42%. ακολουθεί η Αγγλική με 17%, η Ρώσικη 14% και οι χώρες της Benelux με 11%.

 

Η ευπάθεια του τουριστικού προϊόντος αποτρέπει τις ασφαλείς προβλέψεις για το 2016

Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας για την επόμενη τουριστική σεζόν;

Η ευπάθεια του τουριστικού προϊόντος είναι πλέον εμφανής και μας αποκαλύπτεται σε όλο το εύρος της με αυτά που συμβαίνουν στην Ελλάδα. Ποιός αλήθεια μπορεί να κάνει ασφαλείς προβλέψεις για το 2016 τη στιγμή που οι προβλέψεις μας για το 2015 αντράπηκαν σε μεγάλο βαθμό απο μία διαπραγμάτευση, ένα δημοψήφισμα και το μεταναστευτικό; Παρόλα αυτά παραμένουμε αισιόδοξοι ότι το 2016 θα είναι μιά καλή χρονιά.

 

Ποιες είναι οι δυσκολίες τις οποίες αντιμετωπίσατε τη φετινή χρονιά- λόγω της εισροής στην Κω προσφύγων και μεταναστών- και πώς τις ξεπεράσατε;

Η αλήθεια είναι ότι το αισχρό δημοσιέυμα της Daily Mirror τον Μαίο μας δημιούργησε πολλά προβλήματα. Η αντίδραση μας ήταν άμεση. Κάναμε μιά βόλτα στη πόλη και το λιμάνι της Κώ και τραβήξαμε φωτογραφίες απο την καθημερινή ζωή των επισκεπτών στις οποίες δεν διαπίστωνε κανείς την ενόχληση τους απο τους μετανάστες (τότε δεν είχε γίνει ακόμα ο κακός χαμός του Αυγούστου όπου τα αντίσκοινα είχαν κατακλείσει όλη τη πόλη) σε αντιδιαστολή με αυτά που ανέφεραν οι Αγγλοι στο δημοσιεύμα τους. Οι εικόνες δημοσιεύτηκαν στο Facebook και μέσα σε 1 ώρα είχαμε 1000 αναδημοσιεύσεις στις σελίδες φίλων και μή σε όλη την Ευρώπη. Η δύναμη των social media σε όλο της το μεγαλείο. Παράλληλα φτιάξαμε δείγμα απάντησης το οποίο χρησιμοποιούσαν οι συνεργάτες μου στο ξενοδοχείο κυρίως στο τμήμα κρατήσεων και έτσι απαντούσαμε με ενιαίο τρόπο στις ερωτήσεις των μελλοντικών επισκεπτών απο το τηλέφωνο ή το email καθυσυχάζοντας τους. Ετσι μειώσαμε σε μεγάλο βαθμό τη ζημιά στην αρχή της σεζόν. Απο τον Αύγουστο και μετά όμως όταν η κατάσταση ξέφυγε αντιμετωπίσαμε πολλές ακυρώσεις κυρίως για τον Σεπτέμβριο. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο αν δεν λυθεί άμεσα, ο προορισμός Κώς θα το βρεί μπροστά του την επόμενη σεζόν.

365 εκατ. ευρώ έχει o όμιλος Grecotel επενδύσει στην ελληνική τουριστική αγορά τα τελευταία 12 χρόνια

Εξετάζετε το ενδεχόμενο υλοποίησης επενδύσεων στο Grecotel Kos Imperial Thalasso το 2016;

Ο όμιλος Grecotel τα τελευταία 12 χρόνια έχει επενδύσει 365 εκατ. ευρώ σε επιχειρηματικά σχέδια δημιουργίας νέων μονάδων και εκσυγχρονισμού των υφισταμένων. Υπάρχει προγραμματισμένο σχέδιο επενδύσεων για την επόμενη τριετία για τα οποία όμως θα υπάρξει ενημέρωση στον κατάλληλο χρόνο από την ίδια την εταιρία. Αξίζει να τονίσω ότι φέτος, η Grecotel γιορτάζει 40 χρόνια από τότε που ο Νίκος Δασκαλαντωνάκης έθεσε τις βάσεις για την πρώτη Ελληνική αλυσίδα πολυτελών ξενοδοχείων, ανοίγοντας το πρώτο του ξενοδοχείο στην Κρήτη. Σήμερα, η Grecotel είναι ένας προορισμός για ανθρώπους που με το πέρασμα των χρόνων έχουν γίνει μέλη της οικογένειας των φιλοξενούμενων που βίωσαν την χαρακτηριστική φιλοξενία της Grecotel. Με το πέρασμα των χρόνων, η Grecotel δημιούργησε αναμνήσεις και ορόσημα και όλοι εμείς οι εργαζόμενοι στόν όμιλο ατενίζουμε με αισιοδοξία και αδημονία το μέλλον.

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s