ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΑΝΟΣ: «ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΕΠΕΛΕΞΑ ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΝΑ ΕΡΓΑΖΟΜΑΙ ΣΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΣΤΟΧΕΥΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΜΟΥ ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΕ ΠΟΛΥΕΘΝΙΚΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ»

 

Διαβλέποντας ότι ο ελληνικός τουρισμός ήταν στα τέλη της δεκαετίας του ’80 από τις λίγες βιομηχανίες στη χώρα που «υπόσχεται» λαμπρό εργασιακό μέλλον στους εν δυνάμει εργαζόμενους του, αποφασίζει χωρίς δεύτερη σκέψη να σπουδάσει στην Ανώτερη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης  Ρόδου. Αποφοιτώντας το 1995 από τη σχολή και επιδιώκοντας να εμπλουτίσει τις γνώσεις του, συνεχίζει τις σπουδές του και παρακολουθεί μάνατζμεντ επιχειρήσεων φιλοξενίας σε επίπεδο Master στο Glasgow Caledonian University. Ανακαλύπτοντας και εντρυφώντας ταυτόχρονα στη διαχρονική αξία, στην παροχή επώνυμου και προσφιλούς σε όλη την υφήλιο ξενοδοχειακού προϊόντος, στις υψηλές απαιτήσεις και προδιαγραφές τις οποίες θέτουν και για τις οποίες άλλωστε διακρίνονται πολυεθνικές ξενοδοχειακές αλυσίδες, αποφασίζει συνειδητά να εργαστεί στο εξωτερικό και να ενταχθεί στο στελεχειακό δυναμικό ενός τέτοιου brand.

Πρώτος επαγγελματικός του σταθμός είναι η εργασία του στην Κύπρο στα Atlantica Hotels. Από το 2003 έως τα μέσα του 2015 κατείχε επιτελικές θέσεις σε ξενοδοχεία μέλη της Sheraton και της Kempinski στην Ανατολική Ευρώπη, με ένα τρίμηνο διάλλειμα στην Αθήνα όπου και υποστήριξε την εστίαση των αθλητών στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 στο project της Aramark.

Ανέλαβε για πρώτη φορά γενικός διευθυντής ξενοδοχείου του 2012, φέροντας την ευθύνη του Kempinski Hotel Grand Arena στο Μπάνσκο της Βουλγαρίας, ενώ από τον Ιούλιο του 2015 ο κ. Αθανάσιος Μάνος είναι επικεφαλής στη γενική διεύθυνση του πολυτελούς ξενοδοχειακού συγκροτήματος Kempinski Hotel Aqaba Red Sea στην παραθαλάσσια πόλη Ακάμπα της νότιας Ιορδανίας.

Στην εξόχως ενδιαφέρουσα και αποκαλυπτική συνέντευξή του στο Business Travel blog ο κ. Αθανάσιος Μάνος επισημαίνει τις ομοιότητες και διαφορές που εντοπίζει στην άσκηση των καθηκόντων ενός γενικού διευθυντή σε ελληνική ξενοδοχειακή μονάδα, σε σχέση με την απασχόλησή του σε ξένη μονάδα. «Αδιαπραγμάτευτη είναι στο εξωτερικό τόσο η συνέπεια στα υψηλά standards όσο και η ποιότητα στην εξυπηρέτηση των πελατών που δεν βάλλονται για κανέναν βραχυπρόθεσμο οικονομικό στόχο. Δυστυχώς η τελευταία πρακτική εφαρμόζεται συχνά στις περισσότερες οικογενειακές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα», επισημαίνει δηκτικά. Χωρίς φειδώ λόγων τονίζει τις διαφορές στην επιχειρηματική φιλοσοφία των Ελλήνων επιχειρηματιών, σε σύγκριση με των Ιορδανών. Μεταξύ άλλων και με νόημα αναφέρει ότι «ο λόγος που premium hotel brands όπως Four Seasons, Mandarin Oriental, Kempinski κ.ά συνίσταται στο ότι ο έλληνας επιχειρηματίας δεν είναι ακόμα έτοιμος να πληρώσει την premium τιμή management ενός επώνυμου και πολυτελούς ξενοδοχειακού προϊόντος».

Παράλληλα, ο κ. Μάνος «χαρτογραφεί» την τουριστική κίνηση στην Ιορδανία, υπογραμμίζει ότι το συγκεκριμένος κράτος της Μέσης Ανατολής αποτελεί παγκόσμιας κλάσης προορισμό και δημοφιλή χώρα για την παραγωγή ταινιών, με πρωταγωνιστές αστέρες του Χόλυγουντ και αποσαφηνίζει ότι οι Ιορδανοί επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται και σε άλλους τομείς αναθέτουν το management των ξενοδοχειακών τους μονάδων σε διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες, με αποτέλεσμα όλα σχεδόν τα πολυτελή brands να έχουν πολυετή παρουσία στην Ιορδανία.

Ποιες είναι οι ομοιότητες και οι διαφορές που εντοπίζετε στην άσκηση των καθηκόντων ενός γενικού διευθυντή σε ελληνική ξενοδοχειακή μονάδα, σε σχέση με την αντίστοιχη εργασία του σε ξενοδοχείο στο εξωτερικό;

Ανεξαρτήτως της χώρας, παντού ζητούνται οικονομικά αποτελέσματα από το γενικό διευθυντή του ξενοδοχείου. Ωστόσο, σε μια διεθνή εταιρία οι διαδικασίες και οι πολιτικές υλοποίησης των σχεδίων είναι στην αποκλειστική ευχέρεια των στελεχών. Επιπρόσθετα, δεν διαπραγματεύονται τα standards των υπηρεσιών, αφού η συνέπεια και η απορρέουσα ποιότητα στην εξυπηρέτηση πελατών δεν βάλλονται για κανένα βραχυπρόθεσμο οικονομικό στόχο. Δυστυχώς, η τελευταία πρακτική εφαρμόζεται συχνά στις περισσότερες οικογενειακές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις στην Ελλάδα.

Έλλειψη εθνικής στρατηγικής και ξενοδοχειακής παιδείας στον ελληνικό τουρισμό

Ποιες είναι διαφορές στην κουλτούρα, στη φιλοσοφία του επιχειρείν των Ελλήνων επιχειρηματιών, σε σύγκριση με των Ιορδανών;

Ο ‘Ελληνας επιχειρηματίας φαίνεται ότι δεν είναι ακόμη έτοιμος να πληρώσει την premium τιμή μάνατζμεντ ενός επώνυμου πολυτελούς ξενοδοχειακού προϊόντος. Αυτός είναι προφανώς ο λόγος που premium Hotel Brands όπως Four Seasons, Mandarin Oriental, Kempinski  και άλλα επώνυμα προϊόντα δεν διαθέτουν ξενοδοχεία στην Ελλάδα. Ουσιαστικά πρόκειται για τον τρόπο που ακόμα επιχειρούμε ξενοδοχειακά στην Ελλάδα που είναι αυστηρά εμπορικός, θεωρώντας ότι το κέρδος πρέπει να έχει μόνον έναν αποδέκτη. Επιχειρηματικές έννοιες όπως αυτή του win – win ειδικότερα στο luxury lifestyle  σε όλες τις βιομηχανίες- όπως γίνεται σε άλλες χώρες και σε διεθνείς προορισμούς-απουσιάζει από την Ελλάδα. Γεγονός που κατά την ταπεινή μου γνώμη οφείλεται στην έλλειψη εθνικής στρατηγικής στον ελληνικό τουρισμό με την παράλληλα έλλειψη της ξενοδοχειακής παιδείας από τους επιχειρηματίες που θέλουν πραγματικά να δραστηριοποιηθούν στον τουρισμό πολυτελείας διεθνούς επιπέδου.

Η αξία που παίρνει μια ξενοδοχειακή μονάδα με επώνυμο προϊόν αποδεικνύεται και από τη χρήση ακόμα του ονόματος Kempinski για το ξενοδοχείο Nikopolis στη Θεσσαλονίκη. Η Kempinski άνοιξε το συγκεκριμένο ξενοδοχείο πριν από 10 χρόνια στη νύμφη του Θερμαϊκού και μόνο για δύο χρόνια έφερε τη διαχείρισή του αλλά ακόμα και τώρα χρησιμοποιούν την ονομασία Kempinski.

Ενδεικτικά να αναφέρω ότι όταν μια διεθνής ξενοδοχειακή αλυσίδα αναλαμβάνει το management μιας μονάδας υπάρχουν δικλίδες ασφαλείας ως προς τα οικονομικά αποτελέσματα με εγγυημένους δείκτες κερδοφορίας για τον ιδιοκτήτη από τη διεθνή εταιρία επί συγκεκριμένης αμοιβής:  όσο μεγαλύτερος ο τζίρος τόσο μεγαλύτερη και η αμοιβή, ομοίως όσο πιο  luxury to Brand τόσο πιο υψηλότερη αυτή. Επιπλέον, να σημειώσω ότι η Kempinski δεν συνάπτει συμβόλαια Franchising καθώς δεν μπορεί να ελέγξει την αδιάλειπτη συνέπεια στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Στο εξωτερικό η διαχείριση πολυτελών μονάδων δίδεται αποκλειστικά σε πολυτελείς ξενοδοχειακές επιχειρήσεις μάνατζμεντ.

                           

Τι θα πρέπει να γνωρίζει η-ο ενδιαφερόμενη-ος του τουριστικού τομέα που θέλει να εργαστεί στο εξωτερικό και δη σε ισλαμική χώρα;

Στις αναπτυγμένες οικονομικά χώρες οι άνθρωποι έχουν λίγο πολύ τις ίδιες ανάγκες. Στη Μέση Ανατολή τα πράγματα είναι διαφορετικά λόγω θρησκείας, όπως για παράδειγμα ο ρόλος της γυναίκας στην κοινωνία και στην εργασία. Εκ των πραγμάτων η κουλτούρα είναι παρούσα στα ξενοδοχεία και εμείς στην Kempinski την αναδεικνύουμε μέσα από τις υπηρεσίες μας ιδιαίτερα στη γαστρονομία, αφού αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του προορισμού καθαυτού. Οι Άραβες και συγκεκριμένα οι Ιορδανοί είναι πολύ φιλόξενοι. Γεγονός που μας βοηθά στην προσπάθειά μας. Καλός οδηγός για καθέναν που θέλει να εργαστεί σε οποιαδήποτε χώρα στον κόσμο είναι να είναι ανοιχτός, να επιδιώκει να γνωρίσει τη διαφορετικότητα και την κουλτούρα των κατοίκων του κράτους στο οποίο θέλει να εργαστεί και να είναι προσηλωμένος στις ανάγκες τους.

Όλες οι πολυτελείς ξενοδοχειακές αλυσίδες διαθέτουν πολύχρονη παρουσία στην Ιορδανία

Ποιες είναι οι επιδόσεις του τουριστικού τομέα στην Ιορδανία;

Η Ιορδανία είναι παγκόσμιας κλάσης προορισμός, με την Πέτρα την Νεκρή Θάλασσα και το Γουαντι Ραμ να αποτελούν τεράστιο πόλο τουριστικής έλξης. Είναι γεγονός ότι οι Δυτικοευρωπαίοι επισκέπτονται λιγότερο τώρα την Ιορδανία όταν οι αφίξεις από τις γειτονικές αγορές ανεβαίνουν αισθητά -Σαουδικη Αραβια, Ισραηλ,Καταρ,Μπαχρέιν κλπ αποδεικνύοντας την ασφάλεια που υπάρχει στην χώρα.  Σχεδόν όλες οι πολυτελείς ξενοδοχειακές αλυσίδες διαθέτουν εδώ και χρόνια παρουσία στη χώρα. Όπως προανέφερα είναι ξεκάθαρα και θέμα κρατικής εθνικής στρατηγικής και επιχειρηματικής κουλτούρας. Ο τουρισμός αυτή τη στιγμή είναι σε μια δύσκολη καμπή αφού η ευρύτερη περιοχή βρίσκεται σε πολιτική ένταση. Ωστόσο είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η Ιορδανία είναι απολύτως ασφαλής με την πιο σταθερή πολιτική εξουσία από πολλές άλλες χώρες στον κόσμο. Κοιτώνας άλλωστε τη γεωγραφική θέση της Ιορδανίας θα διαπιστώσει ότι η χώρα αποτελεί μια φυσική ουδέτερη ζώνη ανάμεσα στο Ισραήλ και τον υπόλοιπο αραβικό κόσμο στην περιοχή. Το δε εθνικό νόμισμα της χώρας –ιορδανικό δηνάριο – είναι κλειδωμένο στην ισοτιμία του δολαρίου σταθερά για χρόνια τώρα αποτελώντας ένα σημαντικό δείκτη οικονομικής σταθερότητας και όχι μόνο. Ύστερα από την τελευταία βομβιστική επίθεση στην Μπανκ Κονγκ, η απόλυτη ασφάλεια πλέον σε όλο το κόσμο είναι παγκόσμιο ζητούμενο.

Όπως σε κάθε άλλη χώρα έτσι και στην Ιορδανία επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται κυρίως σε άλλους τομείς όπως τραπεζικός, κατασκευαστικός κλπ. θέλουν ένα ακριβό Brand πολυτελείας για να πλαισιώσουν την όλη δραστηριότητα τους και για αυτό αναθέτουν το management των ξενοδοχείων τους σε διεθνείς αλυσίδες. Τα ξενοδοχεία της Kempinski στη Νεκρή Θάλασσα και στην Άκαμπα έχουν την ίδια ιδιοκτησία όπως και τα άλλα δύο στα οποία η ίδια διεθνής αλυσίδα θα αναλάβει τη διαχείρισή τους στο Ιράκ τα οποία λόγω της κατάστασης δεν έχουν ακόμα αποπερατωθεί.

Σε ποιον όμιλο ανήκει το Kempinski Hotel Aqaba Red Jordan και πώς θα διαμορφωθεί η φετινή τουριστική κίνηση στο ξενοδοχείο, σε σχέση με πέρυσι;

Το ξενοδοχείο ανήκει σε μεγάλη ενχώρια Πολυμετοχική Εταιρεία αρκετών Διεθνών ξενοδοχείων στην Ιορδανία μεταξύ των οποίων και το Κεμπίνσκι στην Νεκρά Θάλασσα.Η Kempinski διαχειρίζεται ξενοδοχεία για λογαριασμό των Ιδιοκτητών βάση συμβολαίου και αυτό συμβαίνει και στην Άκαμπα. Η Πέτρα ένα μοναδικό παγκόσμιο μνημείο και βρίσκεται μόλις 1 ώρα μακριά από το ξενοδοχείο μας όπως ακριβώς και το Γουαντι Ραμ όπου και γυρίστηκε «Ο Λορενς της Αραβίας» και πολλά φιλμ του Χόλιγουντ με το πιο τελευταίο The Martian με τον Matt Damon ο οποίος και έμεινε στο Kempinski Hotel Aqaba . Η πληρότητα φέτος έχει μικρή πτώση της τάξεως του 5% σε σχέση με πέρυσι. Οι πελάτες είναι κατά 40% Ioρδανοί, 10% Ισραηλινοί και έπονται με 7 % η Σαουδική Αραβια, με 6% οι ΗΠΑ, με 4% η Νορβηγία και Σουηδία, ενώ το ίδιο ποσοστό αντιπροσωπεύουν οι Βρετανοί και οι Ρώσοι επισκέπτες στο Kempinski Hotel Aqaba Red Jordan.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s