Γ. ΡΕΤΣΟΣ: Η ΤΙΜΟΛΟΓΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΣΥΝΕΒΑΛΕ ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΑ ΔΙΑΤΗΡΗΘΕΙ Η ΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ «ΖΩΝΤΑΝΗ

Ένα από τα πιο καταξιωμένα άτομα στο χώρο του τουρισμού  μιλάει στη Pr & Content Marketing της Hotelgenius Ναυσικά Μπουρμά για την εμπειρία του ως Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδιοκτήτης του Ομίλου Ηλέκτρα, πρώτος Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ, μέλος του Συμβουλίου του Marketing Greece και πολλές ακόμα εξαιρετικά σημαντικές θέσεις που αφορούν και επηρεάζουν άμεσα τον τουρισμό στη χώρα μας. Στη συνέντευξή του ο κ. Ρέτσος επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι ο κύκλος των Electra Hotels & Resorts ξεπέρασε το 2015 τα 27 εκατ. ευρώ εκ των οποίων «γύρω στο 50% προέρχεται από το διαδίκτυο, είτε αυτό είναι το site μας, είτε ένας από τους πολλούς ΟΤΑ’s που συνεργαζόμαστε, ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και στα social media, με έντονη παρουσία, αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι η έγκαιρη, άμεση και αποτελεσματική διαχείριση του όποιου σχολίου ή πληροφορίας πελάτη, μπορεί να κάνει τη μεγάλη διαφορά είτε για καλό είτε για κακό».

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη:

Ναυσικά Μπουρμά: Αν θα έπρεπε να δώσω ένα όνομα στην ερώτηση ποιος είναι ο καταλληλότερος άνθρωπος να μιλήσει για την ξενοδοχειακή βιομηχανία στην Ελλάδα, τότε σίγουρα θα έδινα το δικό σας. Τι είναι αυτό που σας οδήγησε σε αυτή την κατεύθυνση και τι θεωρείτε ότι συνέβαλε στο να χτίσετε μια τόσο δυνατή καριέρα στο συγκεκριμένο κλάδο;

Γιάννης Ρέτσος: Ξέρετε, γεννήθηκα και μεγάλωσα στον τουρισμό. Παρά τις δυσκολίες, τον κόπο και τα προβλήματα που όλοι, λίγο- πολύ αντιμετωπίζουμε, θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που εργάζομαι σε έναν κλάδο ο οποίος μπορεί πραγματικά να προσφέρει πολύ σημαντικά πράγματα στη χώρα μας, στην οικονομία, στην κοινωνία μας. Και αισθάνομαι τυχερός, επίσης, που δεν σταμάτησα ποτέ να ξεχωρίζω τις ευκαιρίες και τους στόχους μου, σε καλές ή σε άσχημες συνθήκες.

Ν. Μ.: Παρά τις αντιξοότητες το 2015, είδαμε σημαντική αύξηση του αριθμού των τουριστών στην Ελλάδα, της τάξης του 7%. Τι θεωρείτε ότι βοήθησε σε αυτό;

Γ. Ρέτσος: Είναι αλήθεια ότι το 2015, παρά τις ανατροπές και τις δραματικές πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις – τρεις, μαζί με το δημοψήφισμα, εκλογικές διαδικασίες, capital controls, προσφυγικό ζήτημα κ.λπ. – αποδείχθηκε τελικά η καλύτερη χρονιά του ελληνικού τουρισμού, μέχρι σήμερα, από πλευράς συνολικού αριθμού αφίξεων, καθώς ξεπεράσαμε τα 25 εκατομμύρια και εθνικών εσόδων, καθώς ήρθαν στη χώρα πάνω από 14 δις. ευρώ. Ωστόσο, αυτή είναι η μισή αλήθεια. Η άλλη μισή λέει ότι αν δεν υπήρχαν αυτές οι δύσκολες στιγμές και καταστάσεις για την εικόνα της χώρας, τα αποτελέσματα του τουρισμού θα ήταν ακόμα καλύτερα. Αν πρέπει, όμως, να ξεχωρίσουμε έναν παράγοντα που τελικά έκανε τη διαφορά στο να διατηρηθεί η ζήτηση που υπήρχε για τη χώρα μας «ζωντανή», αυτός ήταν η τιμολογιακή πολιτική των ξενοδοχείων. Τα οποία προχώρησαν σε σημαντικές προσφορές και εκπτώσεις, εν μέσω περιόδου, απορροφώντας παράλληλα, σε μεγάλο βαθμό και την αύξηση στους συντελεστές ΦΠΑ. Και με βαρύ τίμημα, τελικά, στα αποτελέσματα και στην οικονομική τους θέση…

Ν. Μ.: Επειδή όμως συνηθίζουν να σας ρωτάνε για οικονομικά στοιχεία και προβλέψεις, θα ήθελα η κουβέντα μας να ακολουθήσει μία διαφορετική κατεύθυνση. Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μία ραγδαία ανάπτυξη της χρήσης του διαδικτύου τόσο από τον κόσμο όσο και από τις επιχειρήσεις. Ποια είναι η δική σας γνώμη περί της δυναμικής που προσφέρει αυτό στο φαινομενικά πιο καθοριστικό τομέα της οικονομίας της χώρας μας;

Γ. Ρέτσος: Αναμφίβολα, η σημασία του διαδικτύου για τον τουρισμό είναι τεράστια, πολύπλευρη και καταλυτική για το παρόν και για το μέλλον του. Για τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, τόσο σαν πλατφόρμα προβολής, προώθησης υπηρεσιών και προϊόντων και προσέλκυσης πελατείας στην παγκόσμια τουριστική αγορά, όσο και ως δίαυλος διασύνδεσης, δικτύωσης και ενημέρωσης ή ως εργαλείο δουλειάς. Αντίστοιχα σημαντική και καθοριστική είναι η χρήση του διαδικτύου και για τον ταξιδιώτη. Η συνδεσιμότητα, η άμεση πρόσβαση στην πληροφορία, οι δυνατότητες σχεδιασμού, προγραμματισμού και κρατήσεων, η δυνατότητα να μοιράζεσαι μία ωραία ή μία δυσάρεστη εμπειρία στον ψηφιακό σου κοινωνικό ή επαγγελματικό περίγυρο, ακόμα και από μία φορητή συσκευή, είναι ένα εντυπωσιακό επίτευγμα στην καθημερινότητά μας.

Ν. Μ.: Εκτός από την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, διευθύνετε και έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της χώρας. Πως έχει συνεισφέρει το διαδίκτυο στην επιτυχία των Electra Hotels & Resorts;

Γιάννης Ρέτσος Γ. Ρέτσος: Ευτυχώς πολύ έγκαιρα, ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, διακρίναμε την τάση και αποφασίσαμε να επενδύσουμε στο   διαδίκτυο. Το πρώτο μας site ήταν live το 1997, αν θυμάμαι καλά, ήδη από τις αρχές του 2000 ήμασταν από τις πρώτες ελληνικές εταιρείες που υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας με την πρωτοεμφανιζόμενη τότε στην Ελλάδα Expedia και έκτοτε, προσπαθούμε να παρακολουθούμε από κοντά τις εξελίξεις. Σήμερα, σε έναν κύκλο εργασιών που ξεπέρασε το 2015 τα 27 εκ. ευρώ, γύρω στο 50% προέρχεται από το διαδίκτυο, είτε αυτό είναι το site μας, είτε ένας από τους πολλούς ΟΤΑ’s που συνεργαζόμαστε, ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνουμε και στα social media, με έντονη παρουσία, αφού πιστεύουμε ακράδαντα ότι η έγκαιρη, άμεση και αποτελεσματική διαχείριση του όποιου σχολίου ή πληροφορίας πελάτη, μπορεί να κάνει τη μεγάλη διαφορά είτε για καλό είτε για κακό.

Ν. Μ.: Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η οικονομία της Ελλάδας αυτή τη στιγμή, έχουν προκαλέσει αναδιοργάνωση και διαφοροποίηση των στόχων σας ως επιχειρηματία; Αν ναι, τι είναι αυτό το οποίο θα ορίζατε ως προτεραιότητα για το άμεσο μέλλον;

Γ. Ρέτσος: Η καθημερινότητα του Έλληνα ξενοδόχου επιχειρηματία, αυτά τα τελευταία χρόνια, έχει αλλάξει άρδην. Αυτό που κυριαρχεί είναι μία διαρκής, αγωνιώδης προσπάθεια να διαχειριστεί τις δυσκολίες και τα εμπόδια που έχει φέρει και εξακολουθεί να φέρνει η κρίση αλλά και όλο αυτό το πολιτικό-οικονομικό και χρηματοπιστωτικό περιβάλλον το οποίο έχει διαμορφωθεί. Για πολλούς στον κλάδο μας, πρωταρχικό μέλημα είναι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεών τους, χωρίς να χαθούν θέσεις εργασίας, χωρίς να υποβαθμιστεί η ποιότητα των υπηρεσιών, χωρίς κίνδυνο «ασφυξίας» από τις συσσωρευμένες υποχρεώσεις. Η υπερφορολόγηση και μόνον, του κλάδου, τα τελευταία χρόνια, έχει ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη ή και… φαντασία, θα τολμούσα να πω.

Ν. Μ.: Εσείς τι συμβουλεύετε τους αρμόδιους digital marketing της επιχείρησης σας και τι είναι αυτό που πιστεύετε ότι καθορίζει την επιτυχία ενός ξενοδοχείου σε επίπεδο διαδικτύου;

Γ. Ρέτσος: Αυτό είναι συνάρτηση των στόχων, του τρόπου λειτουργίας και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών κάθε επιχείρησης. Ειδικά στον ξενοδοχειακό κλάδο, η «επιτυχία» στο διαδίκτυο, μπορεί να αφορά σε διαφορετικά «μοντέλα», όχι πάντα ή απαραίτητα μόνο σε επίπεδο πωλήσεων. Για παράδειγμα, μπορεί μία επιχείρηση να θέλει να αυξήσει τις απευθείας κρατήσεις της στο διαδίκτυο ή να προβάλλει κάποιες νέες υπηρεσίες της, αλλά μία άλλη, μπορεί να θέλει περισσότερο να ενισχύσει την παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να έχει καλύτερη επαφή με τους πελάτες της. Η επιχείρηση, ο επιχειρηματίας, πρέπει να ξέρει τι θέλει να επιτύχει και οι digital marketers πρέπει να ξέρουν και να δώσουν τις λύσεις για πως θα επιτευχθούν οι στόχοι.

Ν. Μ.: Τι συμβουλή θα δίνατε στους υπόλοιπους ξενοδόχους σχετικά με την παρουσία τους στο διαδίκτυο; Μιλάω φυσικά για τους επιχειρηματίες που ίσως ακόμα δεν έχουν κατανοήσει πλήρως τη δύναμη του ως μέσο προβολής και προώθησης τόσο στην Ελλάδα όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Γ. Ρέτσος: Το διαδίκτυο μπορεί να γίνει ένα εξαιρετικά χρήσιμο και αποδοτικό εργαλείο, με πληθώρα επιλογών και δυνατοτήτων, για προβολή, προώθηση πωλήσεων, διαχείριση κρατήσεων, δικτύωση, επαφή με τους πελάτες, αλλά και ενημέρωση, εξειδίκευση, βελτίωση. Μία στοχευμένη, μελετημένη και συστηματική παρουσία στο διαδίκτυο, μπορεί πραγματικά να κάνει τη διαφορά για ένα ξενοδοχείο και να του ανοίξει πόρτες που υπό άλλες συνθήκες δεν θα μπορούσε να προσεγγίσει. Ωστόσο, απαιτεί προσοχή, γνώση, μελέτη και συνέπεια. Εύκολα μπορεί κανείς να «χαθεί» σε αυτό, ή να αναλώνει χρόνο και πόρους σε λανθασμένες κατευθύνσεις. Για αυτό, χρειάζονται και πρέπει να τους ακούμε προσεκτικά, οι ειδικοί. Τα κατάλληλα πρόσωπα για να καταλάβουν τις ανάγκες και τις προσδοκίες μίας ξενοδοχειακής επιχείρησης και να φέρουν τα δέοντα αποτελέσματα.

Ν. Μ.: Τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε επίσης μία σημαντική αύξηση start-up τουρισμού και τεχνολογίας και παράλληλα μεγάλο ενδιαφέρον χρηματοδότησης από διεθνείς φορείς. Πόσο σημαντική θεωρείτε ότι είναι η δημιουργία καινοτόμων ιδεών και επιχειρήσεων στον κλάδο σας;

Γ. Ρέτσος: Ο τουρισμός, τα ταξίδια η τουριστική δραστηριότητα, όλα αυτά βασίζονται στον ανθρώπινο παράγοντα. Στις ανάγκες και τις προτιμήσεις όλων εμάς. Αυτό σημαίνει ότι ο τουρισμός είναι ένας τομέας που διαρκώς μεταβάλλεται και εξελίσσεται, ακριβώς επειδή πρέπει να προσαρμόζεται στις νέες τάσεις και κατευθύνσεις. Επομένως η καινοτομία, πιστεύω ότι έχει εξέχουσα θέση στη διεθνή τουριστική κοινότητα και ανοίγει νέους δρόμους και ορίζοντες στην επιχειρηματικότητά της. Έχουμε πολύ χαρακτηριστικά παραδείγματα start ups ή παρόμοιων καινοτόμων ιδεών που εξελίχθηκαν πολύ σύντομα σε επιχειρηματικούς κολοσούς και διαμορφωτές ολόκληρων κλαδικών τάσεων.

Ν. Μ.: Παρά την ολοένα αυξανόμενη παρουσία επιχειρήσεων Hospitality Technology στην αγορά, υπάρχει ακόμα η δυσκολία κατανόησης της ανάγκης από τους ίδιους τους ξενοδόχους – ιδιαιτέρως από τα μικρότερα, ανεξάρτητα καταλύματα –  οι οποίοι φαίνεται να εμμένουν σε παραδοσιακές διαδικασίες. Πως θα αντιμετωπίζατε εσείς κάτι τέτοιο αν ήσασταν στη θέση μου;

Γ. Ρέτσος: Με υπομονή, επιμονή, προσήλωση στους στόχους, συνέπεια  και φυσικά πολλή και καλή δουλειά! Τι άλλο;

Ν. Μ.:  Θα ήθελα πριν κλείσουμε αυτή την κουβέντα να δώσετε μια συμβουλή στη Hotelgenius. Κάτι που σίγουρα θα θέλαμε να ακούσουμε από τον άνθρωπο που έχει συνεισφέρει σε τεράστιο βαθμό στην αγορά την οποία δραστηριοποιούμαστε.

Γ. Ρέτσος: Συνεχής εμμονή στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, διότι αναμφίβολα η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια θα εστιάσει στην ποιότητα και σε πάγια και σε υπηρεσίες. Συνεχής επίσης εξειδίκευση και για να αντιμετωπίσετε τον ανταγωνισμό, αλλά και για να πείσετε τον επιχειρηματία ξενοδόχο να συνεργαστεί μαζί σας. Τέλος, διαρκής επικαιροποίηση της υπηρεσίας, του προϊόντος, διότι οι τάσεις, ειδικά στο δικό μας χώρο, του τουρισμού, μεταβάλλονται συνεχώς. Σε κάθε περίπτωση, σας εύχομαι ειλικρινά κάθε επιτυχία στην προσπάθειά σας.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s