Ο ΤΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ ΠΟΥ ΕΦΕΡΕ ΤΗ REZIDOR GROUP KAI TA RADISSON BLU ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ…

Tη φράση «πρόκειται για το επιτελικό στέλεχος, ουσιαστικά τον επιχειρηματία που έφερε τη Rezidor Group και τα Radisson Blu στην Ελλάδα», χρησιμοποιούν άριστοι γνώστες των τουριστικών δρώμενων στη χώρα προκειμένου να συστήσουν στους αδαείς τον κ. Τάκη Παπασπύρου και δράττοντας την ευκαιρία του αποδίδουν τα εύσημα για αυτήν την επιτυχία. Και τούτο διότι ο κ. Παπασπύρου «απέχει» συνειδητά από τα φώτα της δημοσιότητας εάν και διαθέτει πολύτιμη εμπειρία, βαθιά τεχνογνωσία και κατάλληλες γνωριμίες και επαφές με τους πλέον αρμόδιους στα κέντρα λήψης των αποφάσεων ιδιαίτερα στο εξωτερικό από τη μέχρι στιγμής ενεργό του δράση στον ξενοδοχειακό τομέα της χώρας μας. Το πλούσιο βιογραφικό του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την άσκηση της γενικής διεύθυνσης της αλυσίδας Yes Hotels, των Grecotel Athens Acropol και Grecotel Omonia Grand Hotel κλπ., ενώ το 2008 σύστησε την εταιρία modus & Amplio Hospitality Consulting η οποία αναλαμβάνει μεταξύ άλλων για λογαριασμό τόσο ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων όσο και διεθνών αλυσίδων την επίτευξη συμφωνίας μεταξύ τους.semiramis

Μια τέτοια επιχειρηματική συμφωνία που όπως συναινούν όσοι δραστηριοποιούνται στον τουριστικό κλάδο «ταρακούνησε» την αθηναϊκή ξενοδοχιακή αγορά. επετεύχθη πριν από λίγα χρόνια μεταξύ της Rezidor Group και της ιδιοκτησίας του πολυτελούς αθηναϊκού ξενοδοχείου Park, με αποτέλεσμα η εν λόγω μονάδα που πλέον φέρει την ονομασία Radisson Blu Park Hotel να αποτελεί το πρώτο μέλος της ομώνυμης ξενοδοχειακής αλυσίδας στην Ελλάδα.radisson-blu-park-athens

Το χρονικό για τη σύναψη της εν λόγω επιχειρηματικής συμφωνίας εξιστορεί στην αποκλειστική του συνέντευξή στο Business Travel blog ο κ. Παπασπύρου αναφέροντας σχετικά ότι «οι πρώτες επαφές της εταιρίας μας με διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες πραγματοποιήθηκαν το 2008 για λογαριασμό αστικών ξενοδοχείων της Αθήνας. Την εποχή εκείνη η ξενοδοχιακή αγορά στην Ελλάδα βρισκόταν σε ακμή και οι επιχειρηματίες δεν ήταν διατεθειμένοι να δεχτούν τους οικονομικούς όρους των εταιρειών, ώστε να προκύψουν συνεργασίες. Το 2011 οι συνθήκες της αγοράς είχαν διαφοροποιηθεί και υπήρξε η ανάγκη για συνεργασίες,  ώστε να βελτιωθεί η απόδοση των επιχειρήσεων. Ξεκινήσαμε ένα κύκλο επαφών με τις κορυφαίες διεθνείς αλυσίδες για τη συνεργασία με το ξενοδοχείο Athens Park και μετά από διάστημα ενός έτους, καταλήξαμε στην επιλογή της Radisson Blu, η οποία ανήκει στην Rezidor Group». Παράλληλα, ο κ. Παπασπύρου τονίζει τους παράγοντες που διαδραμάτισαν καταλυτικό ρόλο ώστε να κλείσει η συμφωνία μορφής franchising μεταξύ των δύο πλευρών και αποκαλύπτει γιατί κρίνεται θετική η εν λόγω συνεργασία η οποία αποτυπώνεται και στα οικονομικά μεγέθη του Radisson Blu Park Hotel.radisson-crete

Πέραν του αθηναϊκού μέλους της Radisson Blu, η εταιρία του, modus & Amplio Hospitality Consulting ανέλαβε τη διαχείριση του branding project του πεντάστερου κρητικού ξενοδοχείου Minos Imperial το οποίο μετά από μεγάλη ανακαίνιση, λειτούργησε το 2016 με την ονομασία Radisson Blu Crete, αποσπώντας διθυραμβικές κριτικές και από τους πελάτες του.

Στο καίριο ερώτημα για τα επόμενα σχέδια της Rezidor Group στην Ελλάδα απαντά ο κ. Παπασπύρου τονίζοντας με νόημα «Η Rezidor Group είναι σε αναζήτηση και νέων συνεργασιών στην Ελλάδα, με την προϋπόθεση ότι θα συνεργαστεί με εταιρείες οι οποίες θα καλύπτουν το σύνολο των προϋποθέσεων που θέτει η κάθε αλυσίδα ξενοδοχείων την οποία εκπροσωπεί. (Radisson Blu, Park Inn, Radisson Red, Quorvus, Prizeotel)».radisson-blue-crete

Στους πελάτες της modus & Amplio Hospitality Consulting συγκαταλέγονται και διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες που επιζητούν συνεργασία μορφής τόσο management contract όσο και franchising με ελληνικά ξενοδοχεία. Για την ακρίβεια και όπως επισημαίνει ο κ. Παπασπύρου το ενδιαφέρον ξένων εταιριών- τις οποίες όμως για λόγους εμπιστευτικότητας δεν κατονομάζει- για τη σύναψη συμφωνίας με ελληνικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, παραμένει αμείωτο. Όπως όμως σπεύδει να συμπληρώσει «το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει διάθεση για επένδυση στα ξενοδοχεία εκ μέρους των διεθνών αλυσίδων, καθώς επιθυμούν να πραγματοποιήσει ο μέτοχος του ξενοδοχείου τη συνολική επένδυση για τη συμμόρφωση του ξενοδοχείου στα standards της αλυσίδας και να επωμιστεί όλο το ρίσκο της συνεργασίας».radisson-blu-park-athens-2

Καταλυτικό ρόλο στην απουσία διάθεσης από μέρους των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων να επενδύσουν στην ελληνική αγορά είτε αγοράζοντας είτε μισθώνοντας μονάδες, παίζουν «οι προς το παρόν απαιτήσεων των ιδιοκτητών που είναι πολύ υψηλής καθώς οι περισσότεροι έχουν την εντύπωση ότι το ξενοδοχείο τους αποτιμάται ως real estate και όχι ως επιχείρηση», εξηγεί σχετικά ο κ. Παπασπύρου. Εξίσου ρυθμιστικό και αποτρεπτικό ρόλο διαδραματίζει, σύμφωνα με τον ίδιο, η έλλειψη από μέρους τους εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και στην οργάνωση του κράτους.

Σε ότι αφορά στο εάν υπάρχει ενδιαφέρον από τις ξένες εταιρίες να κατασκευάσουν νέα ξενοδοχεία στην Ελλάδα με τη λιτή αλλά άκρως περιεκτική πρόταση «η κατασκευή νέων μονάδων στη χώρα αποτελεί τον εφιάλτη κάθε επενδυτή», ο κ. Παπασπύρου απαντά. Και προσθέτει δηκτικά ότι «οι μεγάλες ξένες εταιρείες οι οποίες θα επιθυμούσαν να επενδύσουν στη χώρα, δεν είναι διατεθειμένες να καθυστερούν για μεγάλο και άγνωστο χρονικό διάστημα και να εγκλωβίζουν κεφάλαια στην Ελλάδα, επειδή ο αρμόδιος κρατικός υπάλληλος θεωρεί ότι το πρώην αεροδρόμιο είναι δάσος και αρχαιολογικός χώρος».radisson-blu-crete3

Δεν θα πρέπει ωστόσο να διαφεύγει της προσοχής ότι δυναμική εμφάνιση στην ελληνική ξενοδοχιακή αγορά έχουν αρχίσει να κάνουν ξένα funds, με βραχυχρόνιο ορίζοντας επένδυσης τα 3 με 5 έτη.

«Θα υπάρξουν ευκαιρίες για ξένα επενδυτικά κεφάλαια να αποκτήσουν  τον έλεγχο των εταιρειών σε συνεργασία με τις τράπεζες. Στην συνέχεια θα βελτιώσουν την οικονομική απόδοση των ξενοδοχείων, σε συνεργασία με ικανούς διαχειριστές, με τελικό στόχο την μεταπώληση τους σε νέους επενδυτές», λέει γνωρίζοντας εις βάθος και το θέμα αυτό ο κ. Παπασπύρου στη συνέντευξή του.

Για το λόγο άλλωστε αυτό δηλώνει με νόημα ότι «θα υπάρξουν πολλά ανακατατάξεις στο ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στο άμεσο μέλλον».semiramis-penthouse-studio

Ποιο ήταν και εξακολουθεί να είναι το δέλεαρ για την ενασχόλησή σας με τον τουρισμό;

Ο τουρισμός και η φιλοξενία αποτέλεσαν μέρος της ζωής μου από πολύ μικρή ηλικία λόγω της οικογενειακής επιχείρησης στην οποία μεγάλωσα (σημείωση: ο παππούς του είχε μικρό ξενοδοχείο στη Γενεύη της Ελβετίας, ενώ η οικογένειά του διαθέτει εστιατόριο στη Βάρκιζα). Σήμερα η ενασχόληση μου με τον τουρισμό, μου προσφέρει τη δυνατότητα να απολαμβάνω όλες τις πτυχές της δουλειάς μου, εξασφαλίζοντας παράλληλα ένα ικανοποιητικό εισόδημα.

Ποιες είναι οι σπουδές σας; 

Σπούδασα στην Ανωτέρα Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων Ρόδου και στο Florida International University στο Miami των ΗΠΑ.

Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι σταθμοί στη μέχρι σήμερα επαγγελματική σας καριέρα και για ποιους λόγους; 

Κάθε νέο έργο στην επαγγελματική μου καριέρα αποτελεί σημαντικό σταθμό. Ως σημαντικότερους θα επέλεγα την πρώτη μου δουλειά στην ACCOR, η οποία μου έδωσε την ευκαιρία να ξεκινήσω την ξενοδοχειακή μου καριέρα μέσω ενός παγκόσμιου ηγέτη στον ξενοδοχειακό κλάδο και την ίδρυση της εταιρίας modus & Amplio το 2008.grand-mediterraneo-3

Πρόκληση η σύσταση της εταιρίας modus & Amplio Hospitality Consulting.

Πότε και για ποιους λόγους αποφασίσατε να συστήσετε τη δική σας εταιρία;

Έχοντας την τύχη να συνεργαστώ με τη Yes Hotels, αντιλήφθηκα ότι δεν υπήρχε κάτι καλύτερο για την καριέρα μου ως στέλεχος στον χώρο των ελληνικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και αποφάσισα ότι η επόμενη πρόκληση θα ήταν η ίδρυση μιας δική μου εταιρίας, modus & Amplio Hospitality Consulting.

Οι σημαντικότεροι σταθμοί στη μέχρι στιγμής πορεία της modus & Amplio Hospitality Consulting.

Ποιο το αντικείμενο δράσης της και ποιους θεωρείτε τους σημαντικότερους σταθμούς της μέχρι σήμερα πορείας της στα ελληνικά τουριστικά δρώμενα; 

Προσφέρουμε  τεχνογνωσία και  εξειδικευμένες  υπηρεσίες σε  ξενοδοχεία, εστιατόρια, επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, συνεδριακούς χώρους και  χώρους συγκέντρωσης κοινού.

Οι υπηρεσίες μας διακρίνονται σε τρεις  βασικές κατηγορίες:

– Διαχείριση έργου και οργάνωση νέων μονάδων. (Asset management, Hotel management, Project management)

– Διαχείριση έργων Branding για ξενοδοχεία και υπηρεσίες εστίασης, σε συνεργασία με διεθνείς και ελληνικές εταιρίες.

– Ποιοτική αναβάθμιση  λειτουργιών.  (Operational Quality improvement)

-Ανάπτυξη  οικονομικών αποτελεσμάτων  της εταιρείας. (Business Performance Development)     radisson-blu-crete-1

Σημαντικοί σταθμοί στην πορεία της εταιρίας υπήρξαν η ανάληψη του management του Grand Mediterraneo Resort & Spa στην Κέρκυρα to 2010, του Poseidonion Grand Hotel στις Σπέτσες το 2011, το Branding των δύο ξενοδοχείων της Radisson Blu στην Ελλάδα καθώς και η δημιουργία τριών ιδιαίτερων boutique ξενοδοχείων στην Μύκονο την Κεφαλονιά και την Κέρκυρα, του San Giorgio, του F-ZEEN και του San Antonio Corfu αντίστοιχα τα οποία απευθύνονται σε adults. Κάθε έργο το οποίο αναλαμβάνουμε αποτελεί ιδιαίτερη περίπτωση και μας προσφέρει την ευκαιρία να εργαζόμαστε δημιουργικά χαρίζοντας χαμόγελα στους πελάτες μας.radisson-blu-park-athens-2

Η σημαντική συμβολή της Radisson Blu στα οικονομικά μεγέθη του Radisson Blu Park Hotel

Πότε έγιναν οι πρώτες επαφές σας προκειμένου να φέρετε την ξένη Rezidor Group με τα Radisson Blu στην Ελλάδα; Για ποιους λόγους επέλεξαν το ξενοδοχείο Park προκειμένου να είναι το πρώτο ξενοδοχείο που θα φέρει την επωνυμία Radisson Blu στην Ελλάδα; Και ποιες είναι οι μέχρι σήμερα απόψεις- εκτιμήσεις τους από τη μέχρι τώρα συμφωνία;

Οι πρώτες επαφές της εταιρίας μας με διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες πραγματοποιήθηκαν το 2008 για λογαριασμό αστικών ξενοδοχείων της Αθήνας. Την εποχή εκείνη η ξενοδοχιακή αγορά στην Ελλάδα βρισκόταν σε ακμή και οι επιχειρηματίες δεν ήταν διατεθειμένοι να δεχτούν τους οικονομικούς όρους των εταιριών, ώστε να προκύψουν συνεργασίες. Το 2011 οι συνθήκες της αγοράς είχαν διαφοροποιηθεί και υπήρξε η ανάγκη για συνεργασίες ώστε να βελτιωθεί η απόδοση των επιχειρήσεων. Ξεκινήσαμε ένα κύκλο επαφών με τις κορυφαίες διεθνείς αλυσίδες για τη συνεργασία με το ξενοδοχείο Athens Park και μετά από διάστημα ενός έτους, καταλήξαμε στην επιλογή της Radisson Blu η οποία ανήκει στην Rezidor Group.f-zeen-cephalonia

Η απόφαση για συνεργασία μεταξύ των δύο εταιριών ήταν το αποτέλεσμα της ταύτισης των απόψεων τους για το προϊόν και τις προσφερόμενες υπηρεσίες από ένα αστικό ξενοδοχείο 5 αστέρων.

Η Radisson Blu διαπίστωσε ότι η υποδομή του ξενοδοχείου και οι προσφερόμενες υπηρεσίες ήταν συμβατές με τα standards της αλυσίδας και οι μέτοχοι του ξενοδοχείου αποδέχτηκαν τους όρους και τις προϋποθέσεις συνεργασίας τους οποίους ζητούσε η Rezidor Group.

H συνεργασία μεταξύ των εταιρειών βασίζεται σε συμφωνία Franchising (International License Agreement), καθώς τη διαχείριση του ξενοδοχείου διατήρησε η Ξ.Ε.Ν.Τ.Ε Α.Ε η οποία διαχειριζόταν το ξενοδοχείο και προηγουμένως.

Τα αποτελέσματα της συνεργασίας είναι πολύ θετικά καθώς το ξενοδοχείο κατάφερε σε σύντομο χρονικό διάστημα να διαφοροποιήσει την πελατεία του αναπτύσσοντας  την Corporate και MICE αγορά, η οποία σήμερα αποτελεί την μεγάλη πλειοψηφία των πελατών του ξενοδοχείου. Παράλληλα, η κατηγορία των τουριστών διαφοροποιήθηκε και από Group τουρισμού άλλαξε σε μεμονωμένους διεθνείς πελάτες (FITs). Επιβεβαιώνεται η σημαντική συμβολή της Radisson Blu στην βελτίωση των μεγεθών του ξενοδοχείου, όταν συγκρίνουμε τα οικονομικά και ποιοτικά αποτελέσματα της λειτουργίας του σε σχέση με τον ανταγωνισμό,(Competitive set) πριν και μετά την συνεργασία των δύο εταιριών.grand-mediterraneo-1

Νέες συνεργασίας αναζητά στην Ελλάδα η Rezidor Group

Η εταιρία μας ανέλαβε να διαχειριστεί το Branding Project του ξενοδοχείου 5 αστέρων « Minos Imperial» στην Κρήτη, πραγματοποιώντας επαφές με 12 διεθνείς αλυσίδες. Το έργο αυτό ολοκληρώθηκε το 2014 με τη σύναψη συμφωνίας συνεργασίας  με την Rezidor και την αλυσίδα Radisson Blu. To ξενοδοχείο μετά από μια μεγάλη ανακαίνιση σε όλα τα τμήματα, λειτούργησε για πρώτη φορά το 2016 με την ονομασία Radisson Blu Crete και απέσπασε πολύ θετικές κριτικές από όλους τους παράγοντες της αγοράς.

Το Rezidor Group είναι σε αναζήτηση και νέων συνεργασιών στην Ελλάδα, με την προϋπόθεση ότι θα συνεργαστεί με εταιρίες οι οποίες θα καλύπτουν το σύνολο των  προϋποθέσεων  που θέτει η κάθε αλυσίδα ξενοδοχείων την οποία εκπροσωπεί. (Radisson Blu, Park Inn, Radisson Red, Quorvus, Prizeotel.)

Πολλές ανακατατάξεις στο ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στο άμεσο μέλλον

Υπάρχει ενδιαφέρον ιδιαίτερα τα τελευταία οκτώ χρόνια της οικονομικοπολιτικής κρίσης στην Ελλάδα, από ξένες αλυσίδες να διεισδύσουν ή ακόμα και να εμπλουτίσουν την παρουσία τους στην ελληνική τουριστική αγορά και από ποιες συγκεκριμένα;

Υπήρχε πάντα ενδιαφέρον από την πλευρά των διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων για συνεργασία με ελληνικές εταιρίες και για Management Contract και για Franchising. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει διάθεση για επένδυση στα ξενοδοχεία εκ μέρους των διεθνών αλυσίδων καθώς επιθυμούν να πραγματοποιήσει ο μέτοχος του ξενοδοχείου την συνολική επένδυση για τη συμμόρφωση του ξενοδοχείου στα standards της αλυσίδας και να επωμιστεί όλο το ρίσκο της συνεργασίας.

Ορισμένες διεθνείς αλυσίδες επιχειρούν να επενδύσουν στην ελληνική αγορά ενοικιάζοντας ξενοδοχεία, αλλά προς το παρόν οι απαιτήσεις των ιδιοκτητών είναι πολύ υψηλές, καθώς οι περισσότεροι ιδιοκτήτες έχουν την εντύπωση ότι το ξενοδοχείο τους αποτιμάται ως  Real Estate και όχι ως επιχείρηση. Η εσφαλμένη αυτή εκτίμηση της αξίας των ακινήτων, δεν αφήνει περιθώρια ικανοποιητικής κερδοφορίας στον επενδυτή με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιούνται συμφωνίες.

Οι διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν σε κάθε συνεργαζόμενη ξενοδοχειακή εταιρεία την απαραίτητη τεχνογνωσία για τη λειτουργική αρτιότητα, καθώς και την ευκαιρία να αναπτύξει δυναμικά το δίκτυο πωλήσεων της μέσω αυτών, αλλά δεν επιθυμούν να επενδύσουν σημαντικά κεφάλαια ώστε να συμμετέχουν στις απαραίτητες επενδύσεις. Το ρόλο των επενδυτών αναλαμβάνουν πλέον ορισμένα Funds, τα οποία έχουν αρχίσει να εμφανίζονται δυναμικά στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, τα οποία όμως έχουν βραχυχρόνιο ορίζοντα επένδυσης στην αγορά (3 με πέντε 5 έτη).

Είναι γεγονός ότι θα υπάρξουν πολλές ανακατατάξεις στο ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στο άμεσο μέλλον, καθώς θα υπάρξουν ευκαιρίες για ξένα επενδυτικά κεφάλαια να αποκτήσουν  τον έλεγχο των εταιριών σε συνεργασία με τις τράπεζες. Στην συνέχεια θα βελτιώσουν την οικονομική απόδοση των ξενοδοχείων, σε συνεργασία με ικανούς διαχειριστές, με τελικό στόχο την μεταπώληση τους σε νέους επενδυτές.

Το σχέδιο ανάπτυξης διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ελλάδα

Σε ποιους άξονες βασίζεται το επιχειρηματικό σχέδιο ανάπτυξης διεθνών ξενοδοχειακών αλυσίδων στην Ελλάδα;

Οι διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες εξειδικεύονται στην Ευρώπη, κυρίως σε αστικά ξενοδοχεία, καθώς η συμβολή τους στις πωλήσεις αυτών είναι άμεση και πολύ πιο αποδοτική. Στα resort ξενοδοχεία της νοτίου Ευρώπης, οι πωλήσεις εξαρτώνται κυρίως από τους T.Os οι οποίοι και έχουν τον έλεγχο των πτήσεων και των πακέτων διακοπών.

Οι αλυσίδες προσπαθούν να διεισδύσουν και στην αγορά των resorts και σε πολλές περιπτώσεις έχουν καταφέρει να αυξήσουν την απόδοση των εταιρειών, λόγω της εφαρμογής αυστηρών κανόνων λειτουργίας (Standard Operating procedures) και της εγγύησης που προσφέρει στον πελάτη το όνομα και η αξιοπιστία της αλυσίδας. Θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι η πλειοψηφία των πελατών στα resort ξενοδοχεία γνωρίζουν πολύ καλά την ποιότητα του προϊόντος των αλυσίδων τις οποίες χρησιμοποιούν για τα επαγγελματικά και ψυχαγωγικά τους ταξίδια στις πόλεις.

Η πραγματοποίηση μιας συνεργασίας με διεθνή αλυσίδα εξαρτάται κυρίως από τον ξενοδόχο, καθώς οι απαιτήσεις των αλυσίδων δεν κρίνονται υπερβολικές σε σχέση με τις αμοιβές τους (Fees), οι οποίες ποικίλουν και μπορούν να διαπραγματευθούν προς όφελος των ξενοδοχείων. Το ζητούμενο είναι η συμμόρφωση των υποδομών και των λειτουργικών standards του ξενοδοχείου σε αυτά της συνεργαζόμενης αλυσίδας.

Εφόσον ο ξενοδόχος έχει μακροχρόνιο πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας του και επιθυμεί να δημιουργήσει ένα επιτυχημένο προϊόν για την διεθνή απαιτητική πελατεία, η συνεργασία με ένα διεθνές brand θα είναι μία απόφαση με σημαντική απόδοση στον οικονομικό και ποιοτικό τομέα.

Τα επενδυτικά funds στοχεύουν στη μεγιστοποίηση της απόδοσης των επενδύσεών τους, σε σύντομο χρονικό διάστημα

Πέραν από τις ξένες ξενοδοχειακές αλυσίδες, υπάρχει ενδιαφέρον και από ξένα funds να διεισδύσουν στην ελληνική τουριστική αγορά; Ποια είναι τα βασικά στοιχεία της στρατηγικής τους;

Τα επενδυτικά Funds τα οποία εμφανίζονται στην ελληνική ξενοδοχειακή αγορά, έχουν ως βασικό στόχο τη μεγιστοποίηση της απόδοσης των επενδύσεων τους, σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Σκοπός τους είναι να εγγυηθούν στις τράπεζες την βελτίωση των οικονομικών αποτελεσμάτων των υπερχρεωμένων ξενοδοχείων, ώστε να αυξηθεί η αποτίμηση των ξενοδοχείων αυτών στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών και σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα (3-5 έτη) να αποκομίσουν υπεραξίες από τη μεταβίβαση των ξενοδοχείων αυτών.

Οι τράπεζες εφόσον διαπιστώσουν ότι τα funds με τα οποία συνεργάζονται είναι αποτελεσματικά στη διαχείριση των ξενοδοχείων και τηρούν τις δεσμεύσεις τους, θα μπορούν να προχωρήσουν και σε «κούρεμα» (Hair cut) μέρους των υποχρεώσεων των ξενοδοχείων αυτών, καθιστώντας τα βιώσιμες επικερδείς επιχειρήσεις.

Η ωφέλεια από την έλευση των ξένων επενδυτικών funds μπορεί να είναι η βελτίωση των λειτουργικών αποτελεσμάτων των ξενοδοχειακών εταιρειών και η διάθεση στην αγορά υγειών ξενοδοχειακών εταιρειών, τις οποίες θα αποκτήσουν, σοβαροί επενδυτές οι οποίοι δεν θα τις επαναφέρουν στην κατάσταση που τις οδήγησαν οι αρχικοί μέτοχοι.

 Οι περισσότερες ξένες χώρες διατηρούν τον οικογενειακό χαρακτήρα των επιχειρήσεών τους και δεν θέλουν να επιτρέψουν σε ξένους την εμπλοκή στη διαχείριση των ξενοδοχείων τους  

Σύμφωνα με μελέτη της διεθνούς εταιρείας συμβούλων στο κομμάτι της φιλοξενίας HVS, στην Ελλάδα παρατηρείται μεγάλο έλλειμμα σε ξενοδοχεία που διαχειρίζονται διεθνείς αλλά και ελληνικές αλυσίδες ξενοδοχείων. Για ποιους λόγους πιστεύετε ότι παρατηρείται αυτή η έλλειψη

Η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα της Ευρώπης η οποία έχει έλλειμμα σε branded ξενοδοχεία. Οι περισσότερες μεσογειακές χώρες, με πρώτη την Ιταλία, διατηρούν τον οικογενειακό χαρακτήρα των επιχειρήσεων τους και δεν θέλουν να επιτρέψουν σε «ξένους» την εμπλοκή τους στη διαχείριση των ξενοδοχείων τους.

Με την συνεργασία μέσω Franchising υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες για συνεργασία καθώς η διαχείριση παραμένει στα χέρια της οικογένειας και δεν υπάρχουν παρεμβάσεις στην διαχείριση του ταμείου. Το πρόβλημα είναι ότι θα πρέπει το ξενοδοχείο να ακολουθεί τις πολιτικές της αλυσίδας στη παροχή των υπηρεσιών και ορισμένοι ιδιοκτήτες δεν είναι πρόθυμοι να ακολουθήσουν πάντα τα νέα standards…. «αφού τόσα χρόνια καλά τα καταφέρναμε και όλοι ήταν ευχαριστημένοι, γιατί να αλλάξουμε την ποιότητα των προϊόντων μας;»

Σε συμφωνία μέσω Management Contract υπάρχουν πολλοί ενδοιασμοί, καθώς στην οικονομική διαχείριση συμμετέχει και ο manager. Οι ετήσιες επενδύσεις στις υποδομές του ξενοδοχείου καθίστανται υποχρεωτικές, η διαχείριση των προμηθειών και των εσόδων πραγματοποιείται από την εταιρεία διαχείρισης, η οποία έχει συμφέρον να παρουσιάσει μεγαλύτερα λειτουργικά κέρδη για να αυξήσει την αμοιβή της.

Η εμπλοκή των μετόχων στις αποφάσεις για τη λειτουργία του ξενοδοχείου περιορίζεται συνήθως στην έγκριση του ετήσιου προϋπολογισμού και δεν υπάρχει η δυνατότητα να αλλάζει η πολιτική διαχείρισης των τμημάτων, ανάλογα με τις επιθυμίες του μετόχου.

Προσωπικά πιστεύω ότι η απόφαση για την ανάληψη του Management του ξενοδοχείου πρέπει να βασίζεται στην ικανότητα του manager να αυξήσει την οικονομική απόδοση του ξενοδοχείου, εφαρμόζοντας  τις καλύτερες μεθόδους διοίκησης της εταιρείας.

Σε πολλές περιπτώσεις ο μέτοχος – διαχειριστής του ξενοδοχείου θεωρεί ότι καταφέρνει να πετύχει τη μέγιστη κερδοφορία της εταιρείας εφαρμόζοντας τις δικές του «μοναδικές» συνταγές διαχείρισης, αλλά όταν πραγματοποιηθεί λεπτομερής ανάλυση των δεδομένων, αποδεικνύεται πολλές φορές ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο αύξησης της κερδοφορίας, εφόσον πραγματοποιηθούν οι αναγκαίες αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης.

Junior Suite Prestige (207)

Junior Suite Prestige (207)

Εμπόδιο για την υλοποίηση επενδύσεων από διεθνείς αλυσίδες η έλλειψη εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και στην οργάνωση του κράτους

Με βάση την εμπειρία, την τεχνογνωσία σας κλπ. ποια είναι τα στοιχεία εκείνα τα οποία δυσχεραίνουν ή ακόμα και αποτρέπουν τη διείσδυση ξένων ισχυρών αλυσίδων στην Ελλάδα;

Οι διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες δεν έχουν ενδοιασμούς στη συνεργασία με ελληνικές εταιρείες, σε κάθε περίπτωση κατά την οποία δεν απαιτείται να επενδύσουν κεφάλαια. Είναι πολύ πρόθυμες να αναλάβουν το Management και να προχωρήσουν σε συμφωνίες franchising ώστε να εξασφαλίσουν την ανάπτυξη του δικτύου τους και να αποκομίσουν επιπλέον έσοδα.

Σε περίπτωση κατά την οποία θα χρειαστεί να επενδύσουν κεφάλαια στην χώρα, είναι πολύ επιφυλακτικοί καθώς οι σημερινές αποτιμήσεις των ακινήτων στην Ελλάδα κινούνται σε λογικά επίπεδα και δεν αποτελούν εμπόδιο, δεν υπάρχει όμως εμπιστοσύνη στην ελληνική οικονομία και στην οργάνωση του κράτους, ώστε να πάρουν το ρίσκο της επένδυσης σημαντικών κεφαλαίων

 Η κατασκευή νέων μονάδων στη χώρα αποτελεί τον εφιάλτη για κάθε επενδυτή

Οι ξένες ξενοδοχειακές αλυσίδες στρέφουν το ενδιαφέρον τους και στην κατασκευή νέων μονάδων στην Ελλάδα;

Η κατασκευή νέων μονάδων στη χώρα αποτελεί τον εφιάλτη κάθε επενδυτή. Από την κατασκευή μίας μικρής εξοχικής κατοικίας σε κάποιο νησί, μέχρι την εκμετάλλευση των μεγάλων έργων (Ελληνικό, Αφάντου, Κασσιόπη κλπ) απαιτείται πολύ υπομονή, μεγάλο χρονικό διάστημα για τη διεκπεραίωση των αρχικών διαδικασιών με το κράτος και πολύ καλές «σχέσεις» με τους υπεύθυνους κάθε αρμόδιας κρατικής αρχής.

Οι μεγάλες ξένες εταιρείες οι οποίες θα επιθυμούσαν να επενδύσουν στη χώρα, δεν είναι διατεθειμένες να καθυστερούν για μεγάλο και άγνωστο χρονικό διάστημα και να εγκλωβίζουν κεφάλαια στην Ελλάδα, επειδή ο αρμόδιος κρατικός υπάλληλος θεωρεί ότι το πρώην αεροδρόμιο είναι δάσος και αρχαιολογικός χώρος.

Τα οφέλη από τη συνεργασία διεθνούς αλυσίδας με Έλληνα ξενοδόχο

Για ποιους λόγους οι Έλληνες ξενοδόχοι θα πρέπει να είναι δεκτικοί και ανοιχτοί στη σύναψη συμφωνίας συνεργασίας με ξένη ξενοδοχειακή αλυσίδα; 

Η σύναψη συμφωνίας συνεργασίας μεταξύ ενός ξενοδοχείου και μίας διεθνούς αλυσίδας θα πρέπει να έχει σαν μοναδικό στόχο την αύξηση των κερδών της εταιρείας.

Υπάρχουν διαφορετικές ανάγκες για ένα νέο ή ένα υπάρχον ξενοδοχείο και θα πρέπει να εκτιμηθούν ανάλογα με την περίπτωση, ώστε να επιλεγεί η κατάλληλη εταιρεία για συνεργασία.

Η επιλογή της κατάλληλης αλυσίδας είναι το βασικότερο συστατικό για μία αποδοτική συνεργασία. Δεν ταιριάζουν όλες οι αλυσίδες σε όλα τα ξενοδοχεία και τους προορισμούς. Ένα αντίγραφο του Armani Hotel του Μιλάνο δεν μπορεί να λειτουργήσει αποδοτικά σε ελληνική επαρχιακή πόλη, όπως οραματιζόταν Έλληνας υποψήφιος ξενοδόχος.

Η συνεργασία θα πρέπει να προσφέρει οφέλη και στα δύο μέρη, ώστε να διατηρηθεί για πολλά έτη και να εξελίσσεται σε διαφορετικά επίπεδα και με νέες δραστηριότητες.grand-mediterraneo-1

Οι όροι και προϋποθέσεις του συμφωνητικού μεταξύ των εταίρων, αποτελούν τον πιο σημαντικό παράγοντα για μία επιτυχημένη συνεργασία. Απαιτείται μεγάλη προσοχή στην καταγραφή των όρων καθώς από την εμπειρία μου μπορώ να επιβεβαιώσω ότι όσες συμφωνίες έκλεισαν γρήγορα σε κλίμα ενθουσιασμού, αντιμετώπισαν πολλές δυσκολίες στην εξέλιξη της συνεργασίας, ενώ όσες πραγματοποιήθηκαν μετά από προσεκτική διαπραγμάτευση και πρόβλεψη όλων των περιπτώσεων αποδείχτηκαν επιτυχημένες.

Τα πλεονεκτήματα μια επιτυχημένης συνεργασίας με διεθνή αλυσίδα είναι κατά την άποψη μου τα ακόλουθα:

  • Αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας της εταιρείας
  • Βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών στα πλαίσια των standards της αλυσίδας
  • Αναγνωρισιμότητα του ξενοδοχείου μέσω του brand της αλυσίδας
  • Ευκολότερη και πιο αποτελεσματική πρόσβαση στις διεθνείς αγορές
  • Προσέλκυση ικανών στελεχών και εργαζομένων
  • Αύξηση της αξίας του ξενοδοχείου σε περίπτωση πώλησης

Όπως σε κάθε συμφωνία υπάρχουν και σημεία τα οποία θα πρέπει  να λάβει υπόψη του ο ξενοδόχος, τα οποία είναι:

  • Η δέσμευση του ξενοδοχείου για μεγάλο χρονικό διάστημα συνεργασίας με την αλυσίδα.
  • Η απώλεια του ελέγχου τους προϊόντος και η δέσμευση για την παροχή συγκεκριμένων υπηρεσιών και προϊόντων στους πελάτες.
  • Η διατήρηση των λειτουργικών standards της αλυσίδας
  • Η καταβολή αμοιβών στην αλυσίδα, ανάλογη με τα έσοδα του ξενοδοχείου.san-giorgio3

Η προσέλκυση περισσότερων τουριστών στη χώρα δεν μπορεί να συμβαδίζει με την ποιοτική αναβάθμιση

Πώς πιστεύετε ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί η ποιοτική ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού που θα συμβάλλει μεταξύ άλλων και στην αύξηση των τουριστικών εισπράξεων; 

Η συνολική ποιοτική αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού δεν θα επιτευχθεί ποτέ, καθώς κανείς αρμόδιος δεν την έχει προδιαγράψει επακριβώς μέχρι τώρα. Όλοι οι αρμόδιοι αναφέρονται στο θέμα της ποιοτικής αναβάθμισης σε ένα γενικό και αόριστο πλαίσιο.

Τι θα αποτελέσει ποιοτική αναβάθμιση, θα πρέπει να οριστεί πολύ συγκεκριμένα με αριθμούς και στόχους μετρήσιμους από αξιόπιστους-ανεξάρτητους οργανισμούς. Το όραμα των κρατικών υπευθύνων για προσέλκυση μεγάλου αριθμού τουριστών υψηλής εισοδηματικής στάθμης δεν θα πραγματοποιηθεί ποτέ, καθώς η χώρα δεν διαθέτει την υποδομή για την ικανοποίηση αυτών των πελατών.

Κάθε χρόνο ο στόχος του κράτους είναι η προσέλκυση περισσότερων τουριστών στην χώρα (καταμετρώντας και τους οδηγούς νταλίκας και τους Βαλκάνιους πλανόδιους πωλητές ως τουρίστες) και αυτό δεν μπορεί να συμβαδίζει με την ποιοτική αναβάθμιση. Είναι σαν να θέλουμε σε ένα ξενοδοχείο να αυξήσουμε την πληρότητα και να γεμίσουμε όλα τα δωμάτια αλλά παράλληλα να αυξάνουμε σημαντικά και τις τιμές. Αυτό είναι σχεδόν αδύνατο καθώς η αγορά έχει πάντα δυνατό ανταγωνισμό ο οποίος καιροφυλακτεί και δεν είμαστε το μόνο ξενοδοχείο που διαθέτει καλά δωμάτια.

Κάθε έτος αποτελεί για τον εκάστοτε υπεύθυνο του ελληνικού τουρισμού, μεγάλη επιτυχία και σημαντική χρονιά, είτε αυξήθηκε ο τουρισμός, είτε μειώθηκε!!!! Αυτή η νοοτροπία δεν μπορεί να εξακολουθήσει να επικρατεί καθώς έτσι δεν θα υπάρξει πραγματική και ουσιαστική πρόοδος στον τομέα του τουρισμού.

Οι μόνοι που προσφέρουν σημαντικά στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος είναι ορισμένοι ξενοδόχοι οι οποίοι πραγματοποιούν σημαντικές επενδύσεις στο χώρο και παλεύουν συνήθως μόνοι τους.

Η αρχή θα πρέπει να γίνει από την τουριστική εκπαίδευση, η οποία δεν είναι σε καμία περίπτωση ανάλογη της σημασίας του κλάδου για την ελληνική οικονομία. Επιπλέον, θα πρέπει άμεσα να δημιουργηθεί ένας νέος αποτελεσματικός φορέας διαχείρισης όλων των θεμάτων του τουρισμού, ο οποίος θα είναι υπερκομματικός και θα λειτουργεί ως ανεξάρτητη αρχή με καθορισμένη θητεία, η οποία δε θα διορίζεται από κυβερνητικά στελέχη, αλλά από ένα  φορέα στον οποίο θα συμμετέχουν αναλογικά όλοι οι πραγματικά ενδιαφερόμενοι για την πρόοδο του τουρισμού.fzeen

 

 

 

 

 

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s