A. ΑΝΔΡΕΑΔΗΣ ΣΤΟ NEWS 247: ΠΑΡΑΔΙΔΩ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΣΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΟΥ

Λίγο πριν την αλλαγή φρουράς στο Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), ο απερχόμενος πρόεδρος Ανδρέας Α. Ανδρεάδης κάνει έναν απολογισμό θητείας. Στη συνέντευξή του στο NEWS 247 και στον Δημήτρη Μπαλή ο κ. Ανδρεάδης αναφέρεται στη δύσκολη περίοδο της κρίσης, όταν και ανέλαβε τα ηνία του Συνδέσμου, τα οικονομικά στοιχεία του ελληνικού τουρισμού που καταλαμβάνει όπως λέει το 25% του ΑΕΠ, αλλά και τις προκλήσεις για την απαιτητική αυτή αγορά στο μέλλον.

Κύριε Ανδρεάδη, αναλάβατε την ηγεσία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το 2011, 20 χρόνια από την ίδρυσή του το 1991. Ποια ήταν η κατάσταση στον ελληνικό τουρισμό τότε; Θυμίστε μας

Ανέλαβα την Προεδρεία του ΔΣ του ΣΕΤΕ σε μια περίοδο βαθιάς αναταραχής που όμοιά της δεν είχε ξαναζήσει η Ελλάδα. Σε μια περίοδο που οι εξωγενείς παράγοντες δεν είχαν καμία σταθερά και το αίσθημα ανασφάλειας επικρατούσε της οποιαδήποτε θετικής συγκυρίας. Σας θυμίζω με την Αθήνα σε καθημερινή αναταραχή και την Ελλάδα πρωτοσέλιδο η πρώτη αρνητική είδηση παγκόσμια. Παράλληλα, ο τουρισμός μας είχε την δεκαετία 2000 -2010 αναπτυχθεί όπως και η υπόλοιπη οικονομία στηριγμένος σχεδόν αποκλειστικά στην εσωτερική κατανάλωση. Παρά τις τεράστιες δυσκολίες όμως, πρέπει να πω ότι το όραμα των ανθρώπων, των ιδρυτών και των μελών του ΣΕΤΕ ήταν ισχυρό όταν ανέλαβα όπως και παραμένει ισχυρή παρακαταθήκη για το μέλλον.

Καταφέρατε να κάνετε τον ΣΕΤΕ κοινωνικό εταίρο της ελληνικής κυβέρνησης, ώστε να συμμετέχει στη λήψη αποφάσεων, παρουσιάζοντας θέσεις και απόψεις. Έναν τομέα, τον τουρισμό, που συνέβαλε τότε στο 20% του ΑΕΠ. Γιατί αργήσαμε τόσο να αντιληφθούμε το αυτονόητο, ότι ο τουρισμός είναι πράγματι η «βιομηχανία» της χώρας μας;

Το όραμα υπήρχε και κάποιες πρώτες προσπάθειες είχαν ξεκινήσει από τις προηγούμενες Διοικήσεις του ΣΕΤΕ. Ήταν τιμή μου που καταφέραμε υπό την Προεδρεία μου να θεσμοθετηθούμε ως Κοινωνικός Εταίρος και να αναγνωριστούμε ως ένας από τους βασικούς εργοδότες της χώρας μας. Το γεγονός αυτό μας έδωσε το δικαίωμα να μπορούμε να εξελίξουμε περαιτέρω τα εργαλεία μας ώστε να μπορούμε να συμβάλλουμε συμβουλευτικά και πρακτικά  στη διαμόρφωση της Εθνικής τουριστικής στρατηγικής.

Όλα τα χρόνια της κρίσης, όταν – δυστυχώς – όλοι οι υπόλοιποι τομείς έπεσαν με ραγδαίο ρυθμό, ο τουρισμός μας αναπτύχθηκε άνω του 30%, με ρυθμό σημαντικά υψηλότερο των ανταγωνιστών μας στην Ευρωζώνη. Είχαμε να παλέψουμε με διαχρονικά στερεότυπα του τύπου «γκαρσόνια της Ευρώπης» και είναι προφανές ότι τέτοιες αντιλήψεις για να ξεπεραστούν θέλουν συστηματική προσπάθεια και χρόνο.

Αναλάβατε πρόεδρος στην πιο δύσκολη εποχή, αφότου ξέσπασε η οικονομική κρίση το 2009, με όλες τις συνέπειες έως τώρα, μνημόνια, ανεργία, υψηλή φορολόγηση κ.α. Ποιο ήταν το πρώτο σας μέλημα σε μια εποχή με περιορισμένη ρευστότητα;

Να καταγράψουμε το προϊόν μας, τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα, τα σημεία που χρήζουν άμεση βελτίωση, τα μεγάλα προβλήματα που έπρεπε να λύσουμε με τους αρμόδιους φορείς, τις εύκολες νίκες που μπορούσαμε να κάνουμε. Να αντιστρέψουμε την αρνητική εικόνα της χώρας και την κάνουμε ευκαιρία. Πάνω από όλα να συντονίσουμε όλο τον τουριστικό κόσμο να πιστέψει στο όραμα μας, στις δυνάμεις του, στην σημασία της ποιότητας, μακριά από το γρήγορο κέρδος και την λογική του άρπα κόλα.

Διαχρονικά, οι κινήσεις σας ως προέδρου, κινήθηκαν πάνω σε ένα αναπτυξιακό μοντέλο, σε τεχνοκρατικές αναλύσεις, σε μελέτες για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού. Έπαιξε σημαντικό ρόλο στη βελτίωση του ελληνικού τουρισμού, η συστηματική καταγραφή του;

Βεβαίως. Είμαστε ο μόνος Κοινωνικός Εταίρος που με σύγχρονο τρόπο σχεδιάσαμε ένα πολύ συγκεκριμένο οδικό χάρτη έως το 2021. Καταγράψαμε τα βασικά προϊόντα, και τις απαιτούμενες επενδύσεις για να επιτύχουμε συγκεκριμένους στόχους ανάπτυξης, τόσο σε αφίξεις και σε έσοδα, όσο και σε συμβολή στο ΑΕΠ της Ελλάδας και στην απασχόληση. Μάλιστα δεν μείναμε στην πρώτη μελέτη του 2013. Αναθεωρήσαμε τους στόχου μας το 2016 ώστε να είμαστε σε θέση να στοχεύσουμε καλύτερα.

Παράλληλα, η δημιουργία του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ μας έδωσε την τεχνική υπόσταση να συλλέξουμε και να αναλύσουμε πληθώρα στατιστικών στοιχείων, ώστε να έχουμε μια επιστημονική και ταυτόχρονα τεχνοκρατική και εμπεριστατωμένη άποψη για τις βασικές αγορές μας, τις παγκόσμιες τάσεις και τις ανάγκες των αγορών. Θεωρώ λοιπόν ότι η καταγραφή και η ανάλυση έπαιξαν και θα συνεχίσουν να παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην περαιτέρω ενδυνάμωση του τομέα μας.

Λέγατε, όταν αναλάβατε, ότι η Ελλάδα μπορεί σύντομα να είναι στους 10 καλύτερους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου, ότι μπορεί ο ένας στους 4 εργαζόμενους απασχολείται στον τουρισμό, ότι ο τουρισμός δύναται να συμβάλλει πάνω από το 20% του ΑΕΠ. Που βρισκόμαστε τώρα;

Ο Ελληνικός τουρισμός, πλέον συμβάλλει το 25% του ΑΕΠ. Μάλιστα, είναι σε θέση να ενισχύσει με ακόμα μια μονάδα το ΑΕΠ φέτος, στην περίπτωση που επιτευχθούν οι στόχοι για άνω των 28 εκατ. αφίξεων, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας, και άνω των 14,5 δισ. Ευρώ έσοδα – αν ανακάμψει η μέση τουριστική δαπάνη στα επίπεδα του 2015. Επίσης, ο ρυθμός ανάπτυξης στην απασχόληση είναι εντυπωσιακός. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, στην αιχμή της λειτουργίας του ο τουριστικός τομέας απασχολεί, πλέον, περισσότερο από το 10% του εργατικού δυναμικού της χώρας.

Η Συνεισφορά του τομέα κατανέμεται σε όλες τις Περιφέρειες της Ελλάδας, περιλαμβανομένων και των λιγότερο τουριστικών, ενώ είναι ο 3ος μεγαλύτερος σε αριθμό απασχολούμενων, μετά το εμπόριο και τον πρωτογενή τομέα, πάνω από την μεταποίηση και το Δημόσιο.

Με την εξαιρετική δουλειά που γίνεται από όλους τους επαγγελματίες του τουρισμού σε επίπεδο ενίσχυσης της ποιότητας και δημιουργίας προϊόντων και υπηρεσιών και την ανάδειξη των μοναδικών – πραγματικά – ανταγωνιστικών μας πλεονεκτημάτων η κορυφή δεν είναι πολύ μακριά. Ήδη στην παγκόσμια κατάταξη με βάση τα στοιχεία του World Economic Forum, ανεβήκαμε επτά θέσεις από το νούμερο 31 στο 24, ενώ εάν σε θέματα ευκολίας στο επιχειρείν, φορολογία, δημόσιες υποδομές, γραφειοκρατία ήμασταν στο επίπεδο πχ της Ισπανίας, τότε ήδη θα ήμασταν κοντά στην πρώτη δεκάδα!

Ο ελληνικός τουρισμός, σε αυτήν την παρατεταμένη κρίση, παραμένει το «φωτεινό μονοπάτι» προς την έξοδο. Είναι πράγματι έτσι και τι οφείλουμε να κάνουμε στη συνέχεια;

Πρόσφατα ολοκληρώσαμε μια έρευνα φήμης για τον ΣΕΤΕ. Είναι συγκινητικό το γεγονός ότι η κοινή γνώμη, σε συντριπτικά ποσοστά  πιστεύει στον ελληνικό τουρισμό. Τόσο για την ανάταξη της οικονομίας, όσο και για την ενίσχυση στις τοπικές κοινωνίες και την ελπίδα για το μέλλον. Για τη συνέχεια οφείλουμε να ενισχύσουμε την τουριστική συνείδηση των συμπολιτών μας και να δείξουμε ότι ξέρουμε τον δρόμο προς την έξοδο από την κρίση. Πρέπει το παράδειγμα εργασίας μας, να το μεταλαμπαδεύσουμε στους υπόλοιπους τομείς και με υπευθυνότητα και συνέπεια να κάνουμε την Ελλάδα ηγέτιδα χώρα στην παροχή ποιοτικών υπηρεσιών.

Δικό σας δημιούργημα είναι η Marketing Greece. Μια εταιρεία που εργάστηκε στην προβολή του ελληνικού τουρισμού, χρησιμοποιώντας σύγχρονα εργαλεία, όπως το διαδίκτυο. Αντιληφθήκατε ότι ο ελληνικός τουρισμός έπρεπε να ξεφύγει από τα στεγανά του παρελθόντος και να παρουσιάσει κάτι παραπάνω από το «ήλιος και θάλασσα».

Καταρχάς να συμφωνήσω ότι η Marketing Greece ήταν ένα από τα οράματά μου, όμως είναι δημιούργημα όλων μας, αφού και τα απαιτούμενα κονδύλια έχουμε τοποθετήσει – χρήματα ιδιωτικά, των επιχειρήσεων – και προσωπική εργασία έχουμε επενδύσει όλοι μας ώστε να καταφέρουμε να έχουμε ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό όπλο στη διάθεσή μας. Η ψηφιακή εικόνα για τα ελληνικά τουριστικά προϊόντα, τους προορισμούς και τις ταξιδιωτικές εμπειρίες που παρουσιάζει η Marketing Greece, μέσω του portal discovergreece.com, αλλά και το εξαιρετικής ποιότητας παγκόσμιο δίκτυο δημοσίων σχέσεων έχει δημιουργήσει μοντέρνα κανάλια επικοινωνίας με τα βασικά μας κοινά, το οποίο συμβάλλει αποδεδειγμένα στην αύξηση της ζήτησης για την χώρα μας.

Σε αυτή τη διαδρομή, ως πρόεδρος του ΣΕΤΕ, ποια ήταν η καλύτερη στιγμή σας και ποια η πιο δύσκολη. Θα ήθελα την ίδια απάντηση και για την πιο δύσκολη απόφαση που πήρατε

Η μέρα που ο ΣΕΤΕ έγινε κοινωνικός εταίρος, οφείλω να πω με καθολική αναγνώριση και αποδοχή όχι μόνο από τους φορείς και τον κόσμο του τουρισμού, αλλά και από όλους τους άλλους κοινωνικούς εταίρους. Θα έλεγα όμως ότι σχεδόν εξίσου σημαντική ήταν και η μέρα που συγκεντρώθηκαν τα ιδιωτικά κεφάλαια και ξεκίνησε η λειτουργία της Marketing Greece.

Σαν δυσκολότερη στιγμή θυμάμαι την μέρα που καιγόταν η Αθήνα το 2012 με τις καταστροφικές εικόνες της χώρας να κάνουν τον γύρο του κόσμο και τις ακυρώσεις των κρατήσεων να πέφτουν βροχή. Αναρωτιόμουν τότε τι θα μπορούσε να κάνει ο ΣΕΤΕ για να αποφύγει ο τουρισμός μας την πλήρη καταστροφή. Αν τότε κάποιος προέβλεπε 5 χρόνια μετά, 30 εκατομμύρια αφίξεων και την Αθήνα ως πιο «in» πρωτεύουσα της Ευρώπης, σίγουρα θα τον έστελναν στον ψυχίατρο! Και όμως τα καταφέραμε, ένα πραγματικό θαύμα.

Τι αφήσατε ανεκπλήρωτο κατά τη διάρκεια της θητείας σας; Τι δεν μπορέσατε ή δεν προλάβατε να κάνετε;

Δεν ενισχύσαμε όσο θα θέλαμε τις μικρές επιχειρήσεις, δεν συνεργαστήκαμε όσο θα θέλαμε με τους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας, δεν καταφέραμε να πείσουμε για την μείωση της φορολογίας. Πιστεύω όμως ότι εργαστήκαμε όσο καλύτερα μπορούσαμε στο συγκεκριμένο πλαίσιο και κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες.

Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου και έπειτα από δύο θητείες, να παραδώσετε την σκυτάλη. Τι αφήνετε ως παρακαταθήκη σε αριθμούς; Ποια θα θέλατε να είναι η συνέχεια του ΣΕΤΕ; Θα είστε κοντά με την εμπειρία σας να λέτε τουλάχιστον την άποψή σας;

Θα αναφέρω μόνο 2 αριθμούς που νομίζω ότι δείχνουν την εξέλιξη. Όταν ξεκίνησα ο ΣΕΤΕ είχε 7 άτομα προσωπικό. Πλέον είναι άνω των 60.  Όλοι τους στελέχη παθιασμένα με τον τομέα, την αποστολή μας και το όραμά μας. Θα είμαι πάντα κοντά στον ΣΕΤΕ, όποτε μου ζητηθεί η συμβουλή μου.

Το επόμενο βήμα του Ανδρέα Ανδρεάδη ποιο είναι; Η προσήλωση στην επαγγελματική πορεία, στην ανάπτυξη των ξενοδοχείων σας, Sani και Ikkos ή και κάτι άλλο;

Την στιγμή αυτή προτεραιότητα έχει η ανάπτυξη των brands Sani και Ikkos, όπου είναι σε πλήρη εξέλιξη ένα τεράστιο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 250 εκ Ευρώ. Επίσης είναι σημαντικό μετά από τόσα χρόνια υπηρεσίας στα κοινά, να ξεκουραστώ, να πάρω μια βαθιά ανάσα!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s